sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

המתת חסד בקוטב האחר של ההתנגשות בין הזכות לחיות ובין הזכות לאיכות חיים עומדת השאלה של קיצור החיים מפני סבל וייסורים וכנגדה שאלת הארכת החיים בכל מחיר , גם מתוך גרימת סבל לחולה , לרצונו או בניגוד לרצונו . ויאמר שא › ל לנשא כליו : שלף חרבך ודקרני בה פן יב › א › הערלים האלה › דקרני והתעלל › בי , ולא אבה נשא כליו כי ירא מאד ויקח שא › ל את החרב ויפל עליה ( שמואל א לא , ד . ( על פי ההלכה העדפת המוות על פני חיים של ייסורים , סבל או שעבוד אינה ראויה , אך יכולה להתקבל כלגיטימית בנסיבות קיצוניות מסוימות . הזכות להחליט על כך נתונה אך ורק בידי האדם עצמו , מלבד במקרים שבהם הביע את רצונו המפורש להפקיד את הזכות הזאת ביד אחר . וכך כתב הרב שלמה זלמן אוירבך בסוגיה זו : רבים מתלבטים בשאלה זו , יש סוברים דכשם שמחללים שבת עבור חיי שעה כך חייבים להכריח את החולה על זה , כי הוא אינו בעלים על עצמו לוותר אף על רגע אחד . אך מסתבר שאם החולה סובל מכאבים ויסורים גדולים או אפילו סבל נפשי חזק מאד , חושבני שאוכל וחמצן לנשימה חייבים ליתן לו גם נגד רצונו , אבל מותר להמנע מתרופות הגורמות סבל לחולה אם החולה דורש את זה . אולם אם החולה ירא שמים ולא נטרפה דעתו , רצוי מאד להסביר לו שיפה שעה אחת בתשובה בעולם הזה מכל חיי העולם הבא , וכדמצינו במסכת סוטה שזה " זכות" לסבול ז' שנים מאשר למות מיד ( הלכה ורפואה , חלק ב , עמ' קלא . ( פני העובר עשויה להיות קשורה למידת זיקתו לעולם של מצווה וקדושה . העובר עדיין משולל מכך , ואילו היילוד כבר נמצא בתוך מעגל המצוות : מברכים עליו , מלים ופודים אותו וכדומה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help