sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

במדרש לבראשית הריגת עוברים נתפסת כשפיכות דמים על פי דיני בני נח : משום רבי ישמעאל אמרו : אף על הע › ברין . מאי טעמיה דרבי ישמעאל ? [ מהו טעמו של רבי ישמעאל [? דכתיב : " שפך דם האדם באדם דמו ישפך . " איזהו " אדם" שהוא " באדם ? " הוי אומר : זה עובר שבמעי אמו [ סנהדרין נז ע"ב . [ בן נח שהרג נפש אפילו עובר במעי אמו נהרג עליו ( רמב"ם , הלכות מלכים ט , ד . ( בשונה מהעמדה הפשטנית והחותכת בנוגע לחוק האוניברסלי — " מצוות בני נח" — ההלכה מתייחסת לשאלת ההפלות בתוך עם ישראל באופן מורכב יותר ונוגעת בשאלות הגבול הפילוסופיות והמשפטיות של מהות החיים . על בסיס ההנחה שלכל אדם זכות מלאה לחיים עולות השאלות אם לעובר מעמד של אדם , מה מידת זכותו לחיות ועד כמה הריגתו נחשבת רצח . מעמדו של העובר כאדם אוטונומי ושלם אינו שקול לזה של יילוד ובוודאי שאינו שקול לזה של האם . כשמנגד להמשך חייו של העובר עומדת סכנת חיים של האם , ההכרעה נוטה באופן חד משמעי לטובתה , והוא גם נחשב " רודף . " אבל כשמה שעומד מול חיי העובר הוא איכות חייהם של האם והמשפחה או איכות חייו של עובר זה עצמו לכשיהפוך לילד ויגדל להיות לאדם , אם בבדיקה נמצא שהוא סובל מפגמים גנטיים או פיזיים , אזי השיקולים אינם חד משמעיים . לצד השאלה העקרונית קיימת גם שאלת הסמכות : בידי מי נתונה הסמכות להחליט ? האם ? שני ההורים ? הרופאים ? בית המשפט ? בעיקרון נפסק להלכה שאין לעובר מעמד זהה לזה של יילוד ולכן אין ההורגו נחשב רוצח . 84 העובדה שבשאלת ההפלות ההלכה מבחינה בין בני נח ובין בני ישראל — אצל בני נח העובר נחשב אדם שלם והורגו חייב מיתה , ואילו בישראל מעמדו של העובר פחות מזה של היילוד — יכולה לסמן שההבחנה בין עובר ליילוד אינה מהותית , אלא ייחודית למערכת המצוות של הקדושה שבעם ישראל . למקורות נוספים לנושא ההפלות עיינו במאמרו של דניאל סינקלר , "ההפלה במקרא ובמשפט" ( סינקלר , תשס"ה . ( 85 וראו לעיל בעניין רודף , עמ' . 74 86 לסקירה על שאלות אלו , כמו שהן עולות הן מהשיח הליברלי פמיניסטי הן מספרות ההלכה , ראו ספרה של רונית עיר שי , פריון , מגדר והלכה ( עיר שי , תשס"ו , ( ומאמרה "תפיסות מגדריות בפסקי הלכה" ( עיר שי , תשס"ח . ( התפיסה המקנה יתרון ליילוד על

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help