sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

לפי תפיסה זו ערך חיי אדם אינו רק זכות , הוא גם חובה , לרבות חובת האדם כלפי חייו שלו . עיקרון זה כבר הוסבר לעיל בהקשר של שמירת הבטיחות והבריאות , והוא מתעצם שבעתיים כשמדובר בעצם החיים . עם זאת יש להכיר בכך שהמאמרים החריפים המתנגדים להתאבדות מקורם לעתים בצורך הסברתי מניעתי , ובדיעבד יש נטייה להמעיט באשמתו של המתאבד ולמצוא צידוקים למעשה ולעושהו על ידי התכחשות לעובדת ההתאבדות עצמה , על ידי הבנה לרוחו של המתאבד ותפיסתו כאנוס או חסר דעת ועל ידי הקלה בהלכות הפוטרות מאבלות עליו . הפלת עובר נושא ההפלות נחשב נקודת מחלוקת בין גישות שמרניות , המתנגדות להפלות בטענה שזהו רצח , ובין גישות ליברליות , המתמקדות בזכות האישה על גופה . למעשה הגדרה זו של הוויכוח אינה מדויקת , שהרי מדובר גם בזכותו של העובר לחיות , והשאלה העיקרית השנויה במחלוקת היא איזו זכות גוברת — זכות העובר או זכות האם . 82 לעיל עמ' . 69-68 83 מסכת שמחות ב , הלכה א ; ובמסכת אבל רבתי ג , הלכה ה . דברי רבי עקיבא : " הנח לו בסתמו , אל תברכהו ואל תקללהו" ( שם . ( וראו בשו"ת אפרקסא דעניא ( ר' דוד שפרבר , רומניה , המאה העשרים , ( חלק ג , יורה דעה , סימן רכא , המחבר מלקט את השיקולים להקלה בהערכת התאבדות . לניתוח ספרותי של הלכות מאבד עצמו לדעת במסכת אבל רבתי , והשניות העולה משם בין היחס השולל את ההתאבדות ובין הצורך לנהוג בחסד עם האבלים ואף עם המתאבד עצמו , ראו מאמרו של בנימין גזונדהייט , " מאבד עצמו לדעת" ( גזונדהייט , . ( 2004 לדיון מקיף במאמר חז"ל הקובע שהמאבד עצמו לדעת אין לו חלק בעולם הבא ומקורותיו , ראו בתשובת יביע אומר ( הרב עובדיה יוסף , ( חלק ו , יורה דעה , סימן לו . בתשובה זו מנה הרב עובדיה מובאות רבות בדבר היחס להתאבדויות מעילות שונות — מאימת התעללות מינית ועד אהבה נכזבת . תשובתו עוסקת בשאלה אם מצווה על בניו של המתאבד לומר עליו קדיש ולקיים את כל הנהוג לעילוי נשמתו . התשובה משקפת גם היא את הדו ערכיות בין השלילה החריפה של מעשה ההתאבדות עצמו ובין היחס המכבד כלפי האדם שהתאבד . וראו גם את מאמרו של משה דרורי , " על המאבד עצמו לדעת" ( דרורי , תשס"ו . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help