sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

כאמור לעיל , גם אין חובה על האדם עצמו לסכן את חייו למען הצלת חברו , אף כי מותר לו לעשות זאת . הדיונים הפנים הלכתיים המתקיימים בנושא זה סובבים סביב שני מוקדים : מה מידת המחויבות המוסרית של אדם לתרום מגופו — החל בתרומת דם וכלה בתרומת איברים — לזולתו בהתחשב גם במידת קרבתו ואחריותו כלפי הזולת , בהנחה שהתביעה המוסרית עולה כשמדובר בקרוב משפחה מדרגת קרבה גבוהה יותר ; וכן מה מידת הרשות הניתנת לאדם המבקש לתרום לעשות זאת , ועד כמה הוא רשאי להסתכן בכך . פגיעה בחיים למען איכות החיים בסעיפים הקודמים עסקנו בהתנגשות שבין הצלת חייו של אדם אחד ובין הצלה של חיי זולתו . בפרק זה נבחן מצבים הנוגעים להתנגשות בין ערך החיים ובין ערך " איכות החיים" של האדם עצמו . בין החיים ובין המוות מצויים מצבי חיים שבהם האדם מעיד על עצמו "טוב מותי מחיי" ( יונה ד , ג . ( התאבדות במקורות חז"ל ובספרות העוקבת להם יש התנגדות חריפה להתאבדות , בשל ההנחה שהבעלות או האחריות על החיים אינה נתונה בידיו של האדם , אף לא על חייו שלו . ובמילים אחרות — ערך החיים גובר על ערך החירות האישית : המאבד עצמו לדעת אין מתעסקין עמו לכל דבר ואין מתאבלין עליו ואין מספידין אותו , אבל עומדין עליו בשורה ואומרין עליו ברכת אבלים וכל דבר שהוא כבוד לחיים ( רמב"ם , הלכות אבל א , יא . ( 81 ראו מאמרו של מיכאל ויגודה " תרומת איברים מן החי והמסחר בהם" ( ויגודה , ;( 2003 מאמרו של הרב חיים דוד הלוי , " השתלת איברים מן החי ומן המת בהלכה" ( הלוי , ;( 1983 ועוד ראו שו"ת דברי יציב ( ר' יקותיאל הלברשטם , אדמו"ר מצאנז קלויזנבורג , פולין , ארצות הברית וישראל , המאה העשרים , ( חושן משפט עט . בדיונו המקיף בשאלה אם חובה לתרום דם להצלת חולה בעל סוג דם נדיר הדיון מסתעף לדיון כללי בחובה לסכן את חייו כדי להציל את חברו . ראו גם את מאמרו של הרב שאול ישראלי " תרומת איברים מאדם חי" ( ישראלי , . ( 1996

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help