sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

של מות התורם לפני שניגשים ליטול ממנו איברים . מה שמטעין את המצב במתיחות רבה הוא הצורך הדחוף להעביר את האיברים לתרומה ולא להשתהות זמן יקר בשל הצורך לוודא את מותו של הנפטר ואת הסכמת התורמים . זכות התורם וזכות החולה הן שתי זכויות חיים שקולות העומדות זו כנגד זו , והמטרה היא להגיע לתרומה בלי לפגוע כלל בגוסס . החשש מפני קיצור חייו של הגוסס לצורך הצלת חייו של החולה מחייב את הזיהוי המדויק של רגע המוות הן מן הבחינה העקרונית , מה נחשב מוות , הן מן הבחינה המעשית , בירור מדויק שהגוסס אכן נפטר . רוב פוסקי הדור האחרון סבורים שתרומת איברים איננה רק מעשה מוסרי ראוי אלא חובה הלכתית גמורה . עיקר המתח בין עולם הרפואה לעולם ההלכה אינו נוגע לעצם שאלת התרומה וההשתלה , אלא נסוב בעיקר סביב שאלת קביעת רגע המוות › וידוא מותו המוחלט של התורם קודם לנטילת האיברים . תרומת איברים וכבוד המת מכיוון שכבר נגענו בסוגיית תרומת האיברים , יש להצביע על עוד בעיה בהקשר זה הכרוכה במתח שבין זכויות לערכים : שאלת כבוד המת . כאן מתנגשת הזכות לחיים של החולה הנתרם עם הזכות לכבוד של הנפטר התורם וכבודו של גוף האדם המת , שגם הוא בבחינת צלם אלוהים , כאמור לעיל בעניין " קללת אלוהים תלוי . " שאלה ראשונית היא אם שתי הזכויות הללו שקולות , או שמא חובת הצלת החיים דוחה את כבוד המת . האם במצב של פיקוח נפש כבוד המת נדחה ואפשר ליטול איברים בלי רשות הנפטר או משפחתו ? או אולי אדרבה , מכיוון שהמת פטור מן המצוות , הוא פטור גם מן האחריות להצלת החולה ולכן אי אפשר ליטול כלל מאיבריו ? 77 ראו אסופת המאמרים בעריכתם של הרב מרדכי הלפרין ומשה אליאב , קביעת רגע המוות ( הלפרין ואליאב , תשס"ח . ( עוד ראו חוק השתלת אברים , התשס"ח , 2008- וחוק מוות מוחי נשימתי , התשס"ח , 2008- בספר החוקים , 2144 כ"ד באדר , 'ב התשס"ח , 31 . 3 . 2008 78 לעיל עמ' . 32

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help