sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

מידתיות זכות ההגנה העצמית וחובת הצלת הזולת אינן מתירות הריגת המאיים בכל מקרה . אם המאוים יכול להינצל או להציל אחרים בלי להרוג את המאיים בהריגה , אסור להרגו : יכול להציל [ את ] הנרדף באחד מאיבריו של רודף ולא הציל אלא הרגו לרודף חייב מיתה , אבל אין בית דין ממיתין אותו ( ר' יצחק מקורביל , ספר מצוות קטן , מצוה עח . ( מכאן עקרון ה"מידתיות" בהגנה עצמית . אין צורך להרוג במקום שאפשר לפגוע ברגליים . ואולם מכיוון שייתכן שבסערת ההתגוננות קשה לאדם רגיל לשקול את החלופות באופן סביר ומיושב בדעתו , אי אפשר להענישו גם אם בחר בחלופה הלא רצויה של ההריגה . תרומת איברים סוגיה אחרת שבה הזכות לחיים של אדם אחד מתנגשת עם זו של חברו היא הסוגיה של תרומת איברים . זו צומת שבו הזכות לחיים והחובה להציל את החולה הזקוק להשתלה מתנגשת עם הזכות לחיים של הגוסס והאיסור לקצר את חייו . אחד ממוקדי המתח של הדיון בסוגיית ההשתלות נוגע לשאלת הווידוא ההכרחי אחרי הפנויה , ולא כמשתמע מן המשנה ומספרי הפוסקים שציטטוה . ראו שו"ת רדב"ז ( ר' דוד בן זמרה , מצרים וארץ ישראל , המאה השש עשרה , ( חלק ה , סימן ריח ; וחלק א , סימן שפח ( תשובה זו אינה נמצאת בכל המהדורות , ואולם היא נדפסה במהדורת ונציאה תק"ט ומשם הועתקה לתקליטור השו"ת . ( כנגדו ראו שו"ת אבני נזר ( שם ר' אברהם בורשטיין , פולין , המאה התשע עשרה , ( יורה דעה תסא , י , שם משמע שלא סבר כך . בשו"ת יחל ישראל ( הרב ישראל מאיר לאו , ישראל , המאה העשרים , ( סימן קיט , ובשו"ת משנה הלכות ( רבי מנשה קליין , אדמו"ר מאונגוואר , ניו יורק וירושלים , המאה העשרים , ( חלק ה , סימן ש , דנו בשאלה אם עיקר כוונתה של המשנה להציל את הרודף מן העברה או את הנרדף מהפגיעה . 76 לדיון רחב בנושא המידתיות במשפט העברי ראו מאמרו של אביעד הכהן , " עקרון המידתיות במשפט העברי" ( הכהן , תשס"ה . ( לסקירה כללית ראו מחקרו של יובל שני , השימוש בעקרון המידתיות במשפט הבין לאומי ( שני , . ( 2009

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help