sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

אונס ההיתר ליטול את חייו של אדם מתרחב לא רק למקרה שהוא מסכן חייו של אחר , אלא גם במקרה של אונס לעברת עריות . התורה משווה אונס לרצח מבחינת חומרת העברה כלפי הזולת , ולכן מותר ואף חובה להציל מפני אונס בנפשו של הרודף : ואם בשדה ימצא האיש את הנער המארשה והחזיק בה האיש ושכב עמה › מת האיש אשר שכב עמה לבד : › ולנער לא תעשה דבר אין לנער חטא מות כי כאשר יק › ם איש על רעה › › רצח › נפש כן הדבר הזה : כי בשדה מצאה צעקה הנער המארשה ואין מ › שיע לה ( דברים כב , כה-כז . ( אחד הרודף אחר חבירו להרגו , או רודף אחר נערה מאורסה לאונסה , שנאמר : כי כאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש כן הדבר הזה , והרי הוא אומר " צעקה הנערה המאורסה ואין מושיע לה , " הא יש לה מושיע מושיעה בכל דבר שיכול להושיעה ואפילו בהריגת הרודף . והוא הדין לשאר כל העריות ( רמב"ם , הלכות רוצח ושמירת הנפש א , י . ( ההשוואה של אונס לרצח מוסברת בשני אופנים . היבט אחד הוא שהפגיעה באישה דומה לרצח , וההיבט האחר הוא שייתכן שהאישה תנסה לעמוד על נפשה והאונס ייהפך לרצח . כל אנס הוא במובן מסוים " גנב הבא במחתרת" ולכן מותר להצילה בנפשו . ( בלס , תשס"ז , ( דן ביחס שבין דין הבא במחתרת לדין רודף , ובזכות ההגנה העצמית במשפט העברי והכללי . 75 המשנה מבחינה בין הרודף אחרי הנערה המאורסה ואחרי הזכר , שמצילים אותם גם במחיר הריגתו , ובין הרודף אחרי בהמה לרבעה , מחלל שבת ועובד עבודה זרה , שאין מצילים אותו בנפשו . משמע , שאין רשות להרוג אדם כדי למנעו מעברה , אלא רק כאשר הוא פוגע בזולת . עם זאת המשנה לא מנתה את הרודף אחרי פנויה או אחרי אשתו המותרת לו לאנסה , ומשמע שאין היתר להרוג כדי למנוע אונס במקום שאין בו עברת עריות חמורה . אך מדברי הרדב"ז עולה שמצילים בנפשו גם מפני הרודף

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help