sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

בנוגע לרופאים או לצוותי חילוץ והצלה שמקבלים החלטות בנוגע לסדרי טיפול וקדימות , וכך כמובן גם בנוגע לרשויות אכיפת החוק . גם תליין הפועל מכוח החוק כשליח בית דין , אינו נחשב רודף ואסור לפגוע בו אפילו אם הנאשם וחבריו סבורים שבית הדין טעה והוציא להורג אדם חף מפשע . השימוש הלא אחראי בדין רודף נעשה לעתים גם בשיח הדרשני והמליצי בשימוש במונח " רודף" בנוגע למי שפועל נגד הקהילה והחברה באופן מקומם אך לאו דווקא אסור או המאיים על קיומה . השימוש בשיח מליצי זה בסביבה טעונה רגשית , לפני אוזניים העלולות לשמוע ממנו לגיטימציה לרצח פוליטי , אינו אחראי בלשון המעטה , אם לא לומר שהוא מעמיד את הדרשן עצמו במעמד של רודף , באשר הוא מתיר את דמו של זה שעמו הוא מתעמת . הסכנה שבשימוש מוטעה במושג המסוכן אינה מבטלת את עצם קיומו ואת נחיצותו המוסרית והמשפטית . אין הצדקה לשימוש יתר במידת הרחמים כלפי מי שמסכן חיי זולתו שלא בדין . רחמנות והססנות אלו פסולות גם הן , כדרך שאמרו חז"ל על שאול שריחם על עמלק : " כל שהוא רחמן על אכזרים , לסוף נעשה אכזר על רחמנים" ( ילקוט שמעוני , שמואל א , רמז קכא . ( יש לחזור ולהזכיר שהדיון על הפעלת דין רודף אינו ויכוח על עצם קיומו של ערך החיים , אלא ויכוח פנים ערכי בשאלה של העדפת חיים מסוימים על פני אחרים בנסיבות שונות . שיקולי הדעת אינם נגזרים ישירות מן הערך הבסיסי של החיים ומן הזכות לחיות , אלא מקטגוריות משניות בתוך הערך הזה : הקביעה שחייו של אדם קודמים לחיי חברו או שהצלת חייו של הנרדף חשובה משמירה על חייו של הרודף . הגדרת " רודף" ו"נרדף" או " חייך ו"חיי חברך" מסייעת להבחנה בין ניגודים פנים ערכיים הנוצרים בנסיבות החיים אך אינם פוגעים בהכרה בערך היסוד עצמו ובמימושו . שאלות אלה הן שאלות חמורות ולעתים קורעות לב , אך שימוש במליצות נרגשות אינו יכול להכריע במקום שנדרש בו שיקול דעת ערכי מדויק : העובדה שהמינוח המשפטי היבש מחיל את המושג על עובר המסכן את חיי אמו או תינוק שבכיו מסכן חיי המסתתרים במחבוא היא מצמררת , אך זה טבעה של שפה הלכתית ומשפטית . " מוסר" דרגה קרובה לדרגתו של הרודף היא דרגתו של ה"מוסר . " גם במקרה זה יש להכריע בין ערכי חיים מתנגשים :

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help