sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:68

כי תבנה בית חדש ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך כי יפל הנפל ממנ › ( דברים כב , ח . ( בדוגמה המוחשית של המעקה המתוארת בתורה חכמים רואים אב טיפוס לעיקרון רחב של אחריות למניעת מפגעי בטיחות : ועשית מעקה לגגך , אין לי אלא גג מנין לרבות בורות שיחים ומערות חריצים ונעיצים תלמוד לומר " ולא תשים דמים בביתך" ( ספרי דברים , רכט . ( שלא להניח מכשולות . דכתיב " ולא תשים דמים בביתך , " כגון סולם רעוע או כלב רע , וגם סמכו חכמים על זה לאסור כל דבר שיש בו סכנה ( ר' יצחק מקורביל , ספר מצוות קטן , מצוה קעא . ( התקנה של מעקה ואמצעי בטיחות היא מצוות עשה הנלמדת מ"ועשית מעקה לגגך . " השארת מפגעים בלתי מטופלים היא עברת " לא תעשה , " הנלמדת מ"לא תשים דמים בביתך . " חובת ההגנה על חיי אדם גוברת במצווה זו על זכות הקניין הפרטי ומחייבת את הבעלים להתקין מעקה בביתו אף שמדובר ברשותו הפרטית . חובה זו מוטלת על בעל הרשות הפרטית ועל אחת כמה וכמה על המופקדים על רשויות ציבוריות . התורה אינה מניחה מקום לטענה שעל האדם להיזהר מפני מפגעים , והוא אינו יכול להטיל על זולתו את האחריות להגנה על בטיחותו . האחריות לסילוק המפגעים מוטלת על בעל הנכס , וברשות הרבים על הציבור כולו ובראש ובראשונה על " בית דין" או הסמכות הממונה ובפועל על כל מי שנתקל במפגע ובידו לסלקו . חובה זו נגזרת מן הערך היסודי של האחריות לחיי אדם , שלומו וביטחונו . 60 רמב"ם , ספר המצוות , לא תעשה רצח ; ועשה קפד . רמב"ם , הלכות נזקי ממון ה , ט ; הלכות רוצח ושמירת הנפש יא , ד . שולחן ערוך , חושן משפט תט , ג ; תכז , ז-ח . לשון ספר החינוך ( ספרד , המאה השלוש עשרה : ( " שלא להניח המכשולים והמוקשים בארצותינו ובבתינו" ( מצווה תקמז . ( בתוספות ובחידושי הרמב"ן לקידושין לד , א , ד"ה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help