sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

חובת ההצלה איננה חלה רק בדרך של פעולה פיזית , אלא גם בכל דרך אחרת שבה ניתן להציל את הזולת . כך למשל גם החובה להושיט סעד משפטי מקורה באותו הערך : ומנין שאם אתה יודע לו עדות אין אתה רשאי לשתוק עליה ? תלמוד לומר : " לא תעמוד על דם רעך" ( ספרא , קדושים , פרשה ב , ד . ( האחריות שמקורה בערך חיי האדם איננה מסתפקת בדרישה להתערב להצלתו של הזולת כשנשקפת לו סכנת חיים , אלא יש בה גם דרישה נרחבת לדאוג לביטחונו ולשלומו : חזור על כל צדדין שלא יאבד דם רעך ( פירוש רש"י לסנהדרין עג ע"א . ( החובה להציל את חיי הזולת מוטלת על כל יחיד ויחיד שהדבר בידו , ומכך נגזרת גם החובה על הציבור , על הקהילה ועל המדינה לקיים שירותים של רפואה , ביטחון והצלה ולפעול להצלתם של אזרחים המצויים בסכנת חיים . החובה להציל חיים מעמידה את מצוות פדיון השבויים במקום הגבוה ביותר במדרג סוגי הצדקה המוטלים על הפרט ועל הציבור . מצוות פדיון שבויים מחייבת לנקוט כל פעולה אפשרית וכל הוצאה כספית כדי לפדות מן השבי ולהציל מסכנת מוות כל חבר בקהילה או אזרח במדינה . 56 המדרש מקביל את " לא תעמוד על דם רעך" ל"לא תרצח" ( ויקרא רבה כד , ה , ומקבילות . ( וכך מפורש בספר החינוך ( ספרד , המאה השלוש עשרה , ( מצווה תר : " ועבד על זה ויכול להציל הנרדף ולא הצילו [ ... ] ענשו גדול מאד כאילו הוא מאבד נפש מישראל . " ראו גם דבריה של אורית נבות ב"מוטיב קדושת חיי אדם ביסוד הרפואה המודרנית בארץ ישראל" ( נבות , תשס"ג . ( 57 בבא בתרא ח ע"ב . וראו רמב"ם , הלכות מתנות עניים ח , י ; שולחן ערוך , חושן משפט רנב , א-ג . שם נדונו גם המגבלות על פדיון שבויים כשיש סכנה שהנזק שייגרם מן הפדיון גדול מן התועלת . מובן שבספרות ההלכה המסורתית לא נדונו ההיבטים החדשים של הבעיה שנוצרו במדינת ישראל ובצה"ל , להחמיר ולהקל , ורק פוסקים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help