sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

חמור . התורה מבחינה בפירוט בין שוגג למזיד בכל הנוגע להתמודדות עם גאולת הדם ולהגלייתו של הרוצח לעיר המקלט . בעקבות הפרשיות שבתורה גם ההלכה התלמודית עוסקת בפירוט רב בהגדרת הרצח בשגגה ועונשיו , והיא מבחינה בין כמה רמות של גרימת מוות — החל בדרגה החמורה ביותר של רשלנות , הקרובה ביותר למזיד , וכלה בנמוכה ביותר , הנחשבת " אונס" ופטורה מכל אחריות ועונש . עיר מקלט — הגנה על חיי הרוצח על פי התורה הרוצח בשגגה גולה לעיר מקלט . משה רבנו והנכנסים לארץ אחרי מותו נצטוו להקצות ערים בארץ שישמשו ערי מקלט ( במדבר לה ; דברים ד ; דברים יט , יהושע כ-כא . ( על פי פשוטו של מקרא עיר המקלט נועדה להציל את הרוצח מיד גואל הדם , ואולם בד בבד ההגליה אליה מתפרשת כעונש לרוצח . דיני גאולת הדם ועיר המקלט מאזנים בין דמו של הנרצח לדמו של הרוצח . מצד אחד הפרשה שבתורה מבהירה את חומרת ההתייחסות להריגה , אפילו בשגגה ; ומן הצד האחר אין הצדקה להריגתו של הרוצח בשגגה , שכן העברה אינה מחייבת מיתה . המגבלות הרבות שהטילו חכמים על פי דרשת הכתובים על גאולת הדם מצביעות על הבנתם שהתורה מבקשת למנוע שפיכות דמים נוספת או מרחץ דמים שיתרחש בעקבות סדרת גאולות דם הדדיות . 51 גם במקרה כזה אין זיכוי גמור מאשמה . " כי יפול הנופל ממנו" מרמז על קיומה של אשמה מסוימת אצל כל אדם שאיתרע בידו מעשה של שפיכות דמים ( מדרש אגדה , מהדורת בובר לדברים כב , ח , מובא בפירוש רש"י . ( תודעת האחריות והאשמה של המסבב מוות לחברו בשגגה הגיעה לשיא חומרתה בתיקוני התשובה שהוסדרו לרוצח בשגגה בחסידות אשכנז . ראו ספרו של יעקב אלבוים , תשובת הלב וקבלת יסורים ( אלבוים , תשנ"ג ;( מאמרו של יוסף דן , " לתולדות תורת התשובה של חסידי אשכנז" ( דן , תשמ"ה , ( ומאמרה של מיכל טיקוצ'ינסקי , " בקשת הייסורים" ( טיקוצ'ינסקי , תשע"ב . ( 52 כעונשו של קין , הרוצח הראשון : " נע ונד תהיה בארץ" ( בראשית ד , יב . ( וראו מאמרם של איתמר ורהפטיג ושלמה רבינוביץ , " עיר מקלט במערכת הענישה המודרנית" ( ורהפטיג ורבינוביץ , תשס"א . ( 53 עמדת החכמים כלפי גאולת הדם היא דו ערכית . יש הרואים בגאולת הדם מצווה , ויש הרואים בה רק לגיטימציה לרגש קמאי , שהוגבל ביותר על ידי כינונה של עיר המקלט

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help