sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

הערבות ההדדית בין בני ישראל מקורה בהיותם " ממלכת כוהנים וגוי קדוש , " והוויה זו מטילה מגבלות על חירויות הפרט בשם טובת הכלל , האומה . ערבות ואחריות אלו יידונו בהרחבה בשער השני . בכל אופן , חשיבותו של העיקרון הבסיסי שנקבע בהלכת אי הכפייה שפתחנו בה אינה מבוטלת , ויש בה כדי למנוע הפעלת כוח , בלא דין ובלא משפט , כדי למנוע מן הזולת את חירותו הבסיסית לעשות כרצונו כאשר הוא אינו מאיים ישירות בפגיעה באחרים . מידת הזהירות בחיי אדם הצו הראשוני הנובע מערך החיים הוא האיסור לרצוח . זהו צו חד משמעי וברור , המופיע בקיצור ובתמציתיות שאינה מותירה מקום להסתייגויות בעשרת הדיברות : " לא תרצח . " ואולם בכך אין די . התורה עוסקת בהרחבה בהריגה בשוגג , וזה אחד התיאורים להריגה שכזאת : ואם בפתע בלא איבה הדפ › א › השליך עליו כל כלי בלא צדיה , א › בכל אבן אשר ימ › ת בה בלא רא › ת ויפל עליו וימת , וה › א לא א › יב ל › ולא מבקש רעת , › ושפט › העדה בין המכה › בין גאל הדם על המשפטים האלה . והציל › העדה את הרצח מיד גאל הדם ( במדבר לה , כב-כה . ( השימוש במונח החמור " רוצח" למי ש"הכה את רעהו בבלי דעת" והוא " לא שונא לו מתמול שלשום" ( דברים ד , מב ; דברים יט , ד-ה ) מורה על החומרה שהתורה מייחסת לשפיכות דמים , גם אם נעשתה בשוגג . גם רשלנות היא פשע שעונשו 49 להלן עמ' . 154 50 עשרת הדיברות נחשבים הגרעין המרכזי של התורה ומערכת המצוות כולה , ולכן אפשר לראות במצוות המופיעות בהם יסוד ומפתח לכל התורה . בעבר היו קוראים את עשרת הדיברות יחד עם קריאת שמע מדי יום ביומו , ופייטנים חיברו פיוטים שבהם שזרו את כל תרי"ג המצוות מסביב לעשר מצוות יסוד אלה . הנימוק המובא בתלמוד להמעטת השימוש הריטואלי בעשרת הדיברות כמוקד התורה הוא החשש מפני ה"מינים" שטענו שדי בקיומן של עשר המצוות ומכוח זה המעיטו בחשיבותן של יתר המצוות ( ברכות יב ע"א . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help