sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:60

גם באותן מצוות שבהן האדם נדרש למסור את נפשו ולא לעבור את העברה יש הכרה בערך החיים כערך עילאי . בדיעבד , אם בעקבות איום על חייו עבר אדם על אחת מן העברות הללו , הוא לא ייענש עליה מכיוון שהוא נחשב ל"אנוס" הפטור מעונש . הדרישה להימנע מעברה גם במחיר סיכון החיים אינה די תקיפה אל מול עוצמת רצונו של האדם בחיים , ולפיכך אי אפשר להענישו אם לא עמד בדרישה זו . ערך החיים מאפשר חירות ערך החיים מכיל בתוכו גם את ערך החירות במובן של מתן החופש לאדם לבחור ולפעול כרצונו . אם אי אפשר לאיים על חייו של אדם , קשה למנוע אותו מלעשות ככל העולה על רוחו . גם כאשר אדם מתכוון לעבור עברה חמורה : הרודף אחר הבהמה לרבעה , או שרדף לעשות מלאכה בשבת , או לעבוד עבודה זרה , אף על פי שהשבת ועבודה זרה עיקרי הדת אין ממיתין אותו עד שיעשה ויביאוהו לבית דין וידינוהו וימות ( רמב"ם , הלכות רוצח א , יא . ( בשום עברה — גם בעברות החמורות ביותר שבתורה , מאלו שנאמרו עליהן אזהרות מפליגות ועונשי מיתה חמורים — אין רשות לאדם למנוע את זולתו מלעבור את העברה על ידי פגיעה בו , ודאי שלא על ידי הריגתו , אלא אם הוא מתכוון לפגוע באדם אחר . אין מדובר בחופש מוחלט ובאי התערבות גמורה בעולמו של הזולת . העונשים הצפויים הם בגדר גורם מרתיע גם אם אין מונעים את האדם בפועל מלעבור את העברה . להלן יתבאר שקיימת גם דרישה מן הציבור , מבית הדין , לכפות על היחידים קיום מצוות מסוימות . כפי שיתבאר דרישה זו מבוססת על הערבות ההדדית של עם ישראל ולא על הערכים האוניברסליים הכלל אנושיים . החיים ועל מסירות הנפש" ( רקובר , תשס"ה . ( לדיון נרחב — מחקרי , עיוני והגותי — בסוגיה זו ראו ספרו של הרב שמעון גרשון רוזנברג ( שג"ר , ( אהבוך עד מוות : עיון רב תחומי בסוגיית קידוש השם במסכת סנהדרין ( שג"ר , תשס"ד . ( 48 רמב"ם , הלכות יסודי התורה ה , ד .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help