sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

שפיכות דמים : בין איסור רציחה לעונש מוות התיאור הסיפורי של הרצח ועונשו אצל בני אדם מוחלף אצל בני נח בצו משפטי : שפך דם האדם באדם דמ › ישפך כי בצלם א להים עשה את האדם ( בראשית ט , ו . ( הפסוק המצווה על בני נח להימנע משפיכות דמים מניח מיניה וביה את קיומו של " שופך דם האדם" בעולם . בין פסוק בריאת האדם בצלם אלוהים בפרק א ובין פסוק האיסור לשפוך את דמו של יצור זה שנברא בצלם אלוהים בפרק ט כבר רצח קין , ה"בן אדם" הראשון , את אחיו את הבל ( בראשית ד , ח . ( אחריו בא למך , נכד נינו של קין , שהוא הראשון לרוצחים בשגגה ( בראשית ד , כג , ופירוש רש"י שם . ( ואחרי שני אלו כבר התמלאה הארץ "חמס" ( בראשית ו , יג . ( הצו " שופך דם האדם באדם דמו יישפך" מכיל לא רק את איסור הרציחה , אלא גם את עונשו של שופך הדם , ובכך גם מצביע על הצורך לאכוף את האיסור . הוא מניח את היסוד לשלילת זכות החיים של האדם על ידי אדם אחר , את עונש המוות . יחד עם יסוד החובה לשמור על חיי אדם מכל משמר מופיעה גם הדרישה לקטול את חייו של אדם הפוגע בחייו של אדם אחר . הגנת החיים כדי לקיים את זכויותיו של אדם , יש למנוע בכוח מן הזולת את האפשרות לשלול אותן ממנו . האדם זכאי לעשות זאת בעצמו , וזה מקורה של זכות ההגנה העצמית ומקורה של הזכות של האדם לעשות דין לעצמו . זהו גם אחד המקורות להצדקת הצורך של בני האדם להתאגד ולכונן חברה מתוקנת שיש לה אמצעים להגן על זכויות האדם . צורך זה נעשה חובה בסיסית של כל חברה אנושית , ומכאן , בהרחבה , הלגיטימציה לשימוש בכוח לשם הגנה על חיי אדם וחברה , הן בדרך 45 לסיכום תמציתי של היחס לרצח ולרוצחים במשפט העברי ראו מאמרו של חיים כהן , "רצח ושפיכות דמים במשפט העברי" ( כהן , תשס"ב . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help