sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:52

הגבלת הזכויות : קיומו של הזולת אדם — ואשתו — נברא יחידי , אבל בני האדם רבים הם . ל"אדם הראשון" נולדו שני בנים , ומרגע זה שוב אי אפשר להתייחס אל האדם כיחידי . עם הופעתם של קין והבל אין סופיותו של האדם האחד מוגבלת בנוכחותו של האדם האחר , אחיו . זכויותיו של האחד מוגבלות כשהן נפגשות באלו של זולתו : גם הוא צלם אלוהים , גם לו זכויות , גם לו רצונות ושאיפות ואין הן עולות בקנה אחד עם אלו של הראשון . בעיני חז"ל קין והבל הם אבות הטיפוס של המתחים בין אדם לזולתו . אריך פרום בספרו מנוס מחופש ( פרום , ( 1992 רואה בחטא עץ הדעת את הפעולה החופשית הראשונה שממנה מתחילה היצירתיות האנושית . על היצירתיות המדעית טכנולוגית כהמתקת המצב האנושי מחוץ לגן עדן ראו בספרו של הראי"ה קוק אורות הקודש : " בין כך וכך חובת האדם בצורתו המדעית לרומם את עבודת האדמה משפלותה , וזה עושה אור ה' במדע האנושי , ועתידין כל בעלי אומניות שיעמדו על הקרקע , הקרקע תצא מקללתה בחלקה היותר גדול , מפני שהחכמה תגאלנה" ( ב , עמ' תקסג . ( על הפריצה כחלק מהיצירה ומהקדמה ראו במאמרו של משה אידל , " פרומתאוס בלבוש עברי" ( אידל , תש"ם-תשמ"א . ( המדע — שאותו מייצג לא פעם עץ הדעת טוב ורע — משמש לא רק מעבר לעולם שאפשר לפעול בו ( בניגוד לתיאור הנוצרי של נפילה — ראו אצל הראי"ה קוק , אגרות הראי"ה , א , עמ' קסג-קסד , ( אלא כחלק ממשי מתהליך הגאולה העתידי ( הראי"ה קוק , אורות הקודש , ב , עמ' תקכו . ( על הקשר ההדוק בין " יצר" לכוח היצירה ראו בפירוש הרש"ר הירש על התורה : " 'יצר' — יש להצטער על כך , שתירגמו את ' יצר' כ'כח דוחף' — כאילו יש כח באדם הממריץ אותו לעשות רע . מכאן התפתחה אותה דעה נואשת , שהיא השקפת יסוד של ' דת' גדולה : ההשקפה על כח הרע , שהאדם מסור לידיו , ולא יינצל ממנו אלא בזכות אמונה מסוימת . כך הייתה גם תיבת ' יצר' לחבל השוא , הכובל את האנושות . אך אין לך דבר רחוק מהשקפה זו — מעצם תיבת ' יצר . ' גם שורש " יצר" איננו מורה על כפייה , אלא על יצירה . אולם צורת ' יצר' איננה צורה פעילה , אלא צורה סבילה . אין היא מורה על היוצר אלא על היציר . ואם באנו לזהות שורש ' יצר' עם ' להמריץ' תהיה זו משמעות ' יצר : ' לא הכוח הממריץ את האדם אלא מעשיו הנמרצים של האדם" ( הירש , תשכ"ז , עמ' פא . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help