sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

פריצת הגבולות האנושיים : הסתת הנחש קריאה מדויקת בסיפור החטא הראשון מגלה כי הנחש פיתה את האישה , ובעקבותיה נתפתה גם האיש , בפיתוי נשגב : ויאמר הנחש אל האשה : לא מ › ת תמת › ן . כי ידע א להים כי בי › ם אכלכם ממנ › ונפקח › עיניכם והייתם כא להים ידעי ט › ב ורע ( בראשית ג , ד-ה . ( העוצמה המובטחת בדברי הנחש מסמאת את עיניו של האדם וגורמת לו להתפתות להסתה . האדם ואשתו מוטעים לחשוב שהאיסור חוסם בפניהם את האפשרות להגיע למיצוי גבוה יותר של יכולותיהם : " והייתם כאלוהים . " פיתוי הנחש מסמל את רצונו של האדם לפרוץ את הגבולות שהציב לו בוראו או את אלו שמציבה לפניו הבריאה גם אם הדבר נוגד את טבעו ואת צרכיו הראשוניים . הצד השני של המטבע הוא שהחטא הקדמון גם הפך את האדם ל"יודע טוב ורע . " נמצא שהתעוזה והנכונות להסתכן בפריצה של גבולות היכולת האנושית הן גם שורש התעוזה של הממציאים והמגלים . האכילה מהעץ האסור כוללת בתוכה הן את האיסור , המגבלה , הן את סוד פריצתו ואת האפשרות להתגבר על המגבלות הטבעיות כדי לכבוש עולם ומלואו . גם להצבת הגבולות יש אפוא גבולות , ויש לזכור ש"ענוות יתר" גם היא אינה תכונה רצויה לאדם היוצר , המגלה והכובש . 38 ראו אצל הראי"ה קוק , " יצר הרע של קנאה בא להים" ( שמונה קבצים , א , עמ' קכט-קל . ( 39 הרמב"ם מתאר את מעשה העברה כחולי הנפש וכפעילות הרסנית שהאדם מפנה כלפי עצמו . ראו שמונה פרקים , פרק ג . בהקשרים אחרים נתפסות לפחות חלק מהעברות ככשל משני למעשה של תיקון שמגמתו חיובית : " לפעמים יש צורך בהעברה על דברי תורה , ואין בדור מי שיוכל להראות את הדרך , בא הענין על ידי התפרצות . ומכל מקום יותר טוב הוא לעולם שיבוא ענין כזה על ידי שגגה , ובזה מונח היסוד של מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין . רק כשהנבואה שרויה בישראל אפשר לתקן ענין כזה על ידי הוראת שעה , ואז נעשה בדרך היתר ומצוה בגלוי . ועל ידי סתימת אור הנבואה , נעשה תיקון זה על ידי פרצה , שמדאבת את הלב מצד עצמה , ומשמחת אותו מצד תכליתה" ( הראי"ה קוק , שמונה קבצים , ב , עמ' ל — ערפלי טוהר . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help