sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

המגבלות הטבעיות של האדם האיסור על האכילה מעץ הדעת , שהסברנו כצמצום ראשוני של שלטון האדם בבריאה , מל › וה גם בהתראה על הסכנה שבאכילתו ובאזהרה מפניה : כי בי › ם אכלך ממנ › מ › ת תמ › ת ( בראשית ב , יז . ( קריאה משפטית או דתית של הפסוק הזה מפרשת אותו במערכת מושגים של חטא ועונשו : אחרי הטלת הצו האוסר מובא גם העונש הצפוי . בקריאה פשטנית אפשר לפרש שיש כאן אזהרה מעשית : העץ הוא עץ " רעיל" באופן כלשהו ומסוכן למאכל בשונה משאר עצי הגן . אם מפרשים כך את החטא הקדמון , מושגי השכר והעונש חופפים למושגי החטא והתוצאה . מובנו של הפסוק הוא שכאשר יחרוג האדם מן המגבלות הטבעיות שהוטלו עליו , הוא עלול להזיק לא רק לסביבתו , אלא גם לעצמו . במילים אחרות חטא עץ הדעת מתאר מעשה בעל אופי אובדני כאשר האדם חפץ לפרוץ את גבולותיו . גבולות אלו אינם מוגדרים במדויק בסיפור , אבל הם נרמזים בשמו של העץ ומהותו : "עץ הדעת . " האיסור להשחית עצי מאכל אפילו בשעת מלחמה מנומק כבר בתורה בהקבלה בין האדם ל"עץ השדה" בניסוח המקנה יתרון לעץ השדה על פני האדם ! ( דברים כ , יט , ורש"י שם . ( להסבר של איסור השחתת הפרות והאילן ראו ספרי דברים , פרשת שופטים , פסקה רג , וכן במאמרה של יעל שמש , " לא תשחית את עצה — יהדות ואקולוגיה" ( שמש , תשס"א . ( במאמרו של שמואל חן על יחסה של הציונות הדתית לאקולוגיה " מדוע נעדרת אתיקה סביבתית מההגות הציונית הדתית ? או : האם התחברה הציונות הדתית לארץ ישראל — " ? נמצא דיון בשאלת יחסה של החברה הדתית בזמננו לסוגיות האקולוגיה ואיכות הסביבה ורשימת מקורות נוספת לנושא תורה ואקולוגיה ( חן , תשס"ז . ( 37 הבנה זו של סיפור עץ הדעת דומה לרעיון ידוע מן המיתולוגיה היוונית על אדם שביקש לחרוג מעבר לגבולות האפשריים לאדם בשל סקרנותו או יוהרתו , והדבר הביא לידי אובדנו כדוגמת סיפורו של איקארוס שביקש לעוף אל השמש ( שבתאי , . ( 2000 באופן דומה פורש גם חטא מגדל בבל ( בראשית יא , ד , וראו שם בפירוש רבנו בחיי . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help