sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

נבחן עתה דוגמאות של מגבלות המצמצמות את הזכויות . לכל אחת מן הזכויות יש מגבלות האופייניות לה כפי שהן כבר מופיעות בפרשת הבריאה עצמה . הגבלת הזכויות : בין האדם לבורא ובריאתו ראינו לעיל שהצו החיובי הראשון שהוטל על האדם הוא " פרו ורבו [ ... ] רדו [ ... ] וכבשוה . " בגן עדן הוטל על האדם גם הצו השלילי הראשון , האיסורי , בבחינת " מצוות לא תעשה : " ויצו ה' א להים על האדם לאמר : מכל עץ הגן אכל תאכל › מעץ הדעת ט › ב ורע לא תאכל ממנ › ( בראשית ב , טז-יז . ( זה הצו האלוהי הראשון הניתן לאדם בתורה . הצו מכונן ממד ראשוני ובסיסי של גבולות לזכויות וליכולות של האדם . הוא מגדיר לאדם שביחסיו עם האלוהים ועם העולם יש ממד של הכרה במה שנשגב ממנו . פרשת הבריאה מניחה קיומו של בורא המגביל את האדם , והאדם כפוף לו למרות העוצמה הכבירה שניתנה בידיו . על ידי שלילת הזכות לאכול מכל עץ הגן נוצר מקום בתודעת האדם לקיומה של בריאה , שהוא חלק ממנה . אף אם הוא שליט עליה , אין זו שליטה רודנית בלתי מוגבלת , אלא שלטון הכפוף למה שלמעלה ממנו . צו זה עדיין אינו נובע מהמגבלות שהוטלו כדי שלא לפגוע בזכויות הזולת , הוא גם לא נועד להגן על הבריאה מפני האדם , שהרי עץ אינו נפגע מכך שאוכלים מפריו . צו זה מכונן את הענווה , את הצניעות ואת ההכרה של האדם בגבולותיו . לעובדה ולשומרה — האחריות לבריאה מיד עם בריאתו הוטל על האדם תפקיד מחייב בכל הנוגע לשאר הבריאה : ויקחה' א להים את האדם וינחה › בגן עדן לעבדה › לשמרה ( בראשית ב , טו . ( חז"ל הפיקו מפסוק זה ומפסוקים דומים לו את מידת האחריות של האדם לבריאה , שמקורה בכוח השלטון שניתן לו בעולם :

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help