sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

פרק ב הגבלת הזכויות רק בעולם תאורטי ומופשט אפשר לדבר על ערכים מחייבים באופן מוחלט ואין סופי . במציאות המוגבלת של העולם הזה שום ערך , שום חובה ושום זכות אינם מוחלטים . דיון שאינו נותן את דעתו על המגבלות הוא חסר משמעות ואולי אפילו מסוכן . שתי סכנות עיקריות יש באי ההתחשבות במגבלות הערכים . האחת היא סכנת הרמיסה של ערכים אחרים בשמו של ערך אחד שמייחסים לו חשיבות בלתי מוגבלת ; והאחרת היא סכנת הייאוש . כאשר המאמין התמים והנלהב מגלה שאין ביכולתו להגשים את האידאה שלו עד תומה , הוא נואש ומוותר עליה לגמרי . ההיסטוריה האנושית עשירה לצערנו בדוגמאות מזוויעות של שני הקטבים גם יחד , ולכן אי אפשר לפתוח בדיון פרטני על מימושם של ערכים בלי לתת מראש את הדעת לקיומם של גבולות והצורך להתמודד אתם . אפשר לומר שגם רעיון הגבולות קשור להידמות של היצור האנושי ליוצרו האלוהי . כשם שהבורא הגביל את עצמו מאין סופיותו כדי לאפשר את קיומה של הבריאה , כך גם זכויותיו של האדם הנברא בצלמו אינן אין סופיות . תחילה נפרו › את אבות הטיפוס של מגבלות הזכויות : 33 שלילת האין סופיות בתהליך הבריאה מתוארת בקבלת האר"י כצמצום השפע האלוהי , המפנה מקום לקיום מוגבל וסופי . את המטען המוסרי הכבד של מושג זה מתאר פרופ' דוד הלבני ( וייס ) בספרו שבירת הלוחות : תאולוגיה יהודית לאחר השואה . באופן פרדוקסלי הלבני משתמש ברעיון הצמצום האלוהי כמניע את הרחבת האחריות המוסרית של אנשים החיים ללא נוכחות אלוהית : " זהו בעצם שחזור של הבריאה או חידוש מעשה בראשית , שבו מקבל האדם בחזרה את מלוא האחריות על מעשיו . משמעות הדבר היא שבתקופה זו חירותו של האדם נמצאת בשיאה והוא יכול לפיכך לנצלה לטוב ולרע" ( הלבני , , 2010 עמ' . ( 36 על משמעותה של תורת הצמצום בבריאה להבנת קיומו של הרע בעולם ראו בספרו של הרב יהודא ליאון אשכנזי ( מניטו , ( סוד מדרש התולדות ( אשכנזי , תשע"ב , ד , עמ' . ( 82-41

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help