sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:44

למצב של אדם בוגר העומד ברשות עצמו . מכאן נגזרות המצוות המכוננות את מערכות היחסים שבין בנים להוריהם , ובראשן מצוות כיבוד אב ואם ומוראם . בסגנון אחר , אם מבקשים לשמר דווקא " שיח של זכויות , " אפשר להציג את זכותם של ההורים לכבוד מבניהם כהרחבה של הזכות הבסיסית של כבוד האדם . אחריות יתר : חובת האחריות של ההורים כלפי ילדיהם מונחת בטבע ההורות כמו הלידה וההנקה . זהו מקורן של המצוות המכוננות את מערכת היחסים שבין הורים לבניהם . " מצוות הבן על האב" ו"מצוות האב על הבן" ( משנה , קידושין א , ז . ( המצוות והזכויות של הכבוד מתרחבות , בהשוואה ובהשאלה , אל שאר בני האדם : החובה של הכרת טובה כלפי מי שגמל לאדם טובה , מצוות כבוד רבו , כבוד החכם ומצו › ת המחייבות לכבד את האישים והמוסדות האחראים על טובתם ועל רווחתם של בני האדם ולירא מהם . בשלב הבא אפשר לומר שהמצוות והחובות של האחריות מתרחבות בהתאמה כלפי כל אדם הזקוק לעזרה , ובראש ובראשונה חסרי הישע ובעלי המוגבלויות . חובה על כל אדם באופן אישי וחובה על החברה והמדינה להעניק במידת האפשר תמיכה וסעד לנצרך : צדקה וחינוך , רפואה והגנה , מההיבט החומרי והנפשי . ב"שיח של זכויות" אפשר להתמקד דווקא בזכויותיהם של הנזקקים והנצרכים , 31 ראו מאמרו של יעקב שפירא , " יקום אבי ויאכל מציד בנו : לשאלת חיובו של הבן לזון את הוריו" ( שפירא , תש"ע . ( המחבר דן בשאלה אם יש להחשיב את חובת הבנים להוריהם כ"זכות טבעית" ומציג את עמדתו של פילון האלכסנדרוני , את מחלוקת התלמודים , את הפסיקה המעשית ואת המשפט הישראלי . ישראל צבי גילת מציע לחוקק חוק המחייב כיבוד אב ואם גם אם אין סנקציה קבועה בצידו ( גילת , תשס"ג . ( סוקרטס מיישם את הערך של הכרת הטוב עד כדי קבלת הדין ואי נטישה של העיר שדנה אותו למוות ( אפלטון , תשט"ו , עמ' , 254-239 קריטון . ( 50 e-51 c 32 חובה זו איננה מוטלת על קבוצה חברתית מסוימת , וממילא מובן שגם היא חובה אוניברסלית , כלל אנושית . היא מוטלת אף על העני עצמו . ראו הלינגר , תש"ס , עמ' . 256 על הציבור והמדינה לדאוג לרווחת הפרט : " כי כך חובתו של כל ממשל לדאוג לקיום כל אזרחיו בין שהם תושבים בין שהם גרים [ ... ] ובזה חטא שאול לגבעונים שגרם להם מיתת רעב והתעלם מחובתו הממלכתית" ( שו"ת עשה לך רב [ הרב חיים דוד הלוי , ישראל , המאה העשרים , חלק ז , עמ' רפח . ([ חובה גם למנוע את ההידרדרות לעוני : ראו וולצר , 1993 עמ' . 73 עוד על המסלולים המשלימים של ההתמודדות עם עוני במקרא בטווח המידי והארוך ראו יונג , תשל"ה , בעיקר עמ' . 116-113

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help