sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:42

לעומת הפרק הראשון של הבריאה , שבו תוארה היצירה של האדם הראשון כיחידה מגובשת של זכר ונקבה , בפרק השני מתואר תהליך ההתקשרות של איש ואישה . אגב כך מתוארת בפרק השני גם הזיקה המתפתחת של האדם אל שאר הנבראים ומימוש אחריותו כלפיהם : בעבודת האדמה ובקריאת שמות לבעלי החיים . תכונה זו של התקשרות אל הנבראים האחרים מתוך כבוד ואחריות נגזרת גם היא מצלם אלוהים שבאדם . היא תופיע בספר דברים כמצווה בפני עצמה : " והלכת בדרכיו" ( דברים כח , ט , ( ובפירוש חז"ל : " מה הוא רחום וחנון אף אתה רחום וחנון" ( מכילתא דרבי ישמעאל , מסכתא דשירה , ג , מהדורת הורוביץ רבין עמ' . ( 127 כשם שהבורא מיטיב לנבראים , כך האדם מתדמה לו וחפץ להיטיב לזולתו ואף להכילו כחלק בלתי נפרד מעצמיותו , על אף ואולי בזכות שונותו . זכות זו מתממשת באפשרותו של האדם לכונן קשרים חברתיים , להתרועע עם זולתו ואף להתאגד בחבורה , והיא נשללת על ידי בידודו : במאסר , בהרחקתו מן החברה על ידי נידוי וחרם או בהטלת איסור על התאגדות חברתית . להלן יפורטו בהרחבה הזכויות והחובות שמקורן בערך היסודי של קיומה של חברה . משפחה : הורים וילדים חז"ל רואים לא רק בזוגיות אלא גם בבניין משפחה והולדת ילדים חלק מתפיסת צלם אלוהים : והאדם ידע את ח › ה אשת › ותהר ותלד את קין ותאמר קניתי איש את ה' ( בראשית ד , א . ( לשעבר אדם נברא מאדמה וחוה מן אדם , מיכן ואילך " בצלמינו כדמותינו" לא איש בלא אשה , לא אשה בלא איש , ולא שניהם 27 על מצוות אלו ראו רמב"ם , ספר המצוות , מצוות עשה ה ; תשובת רבי אברהם בן הרמב"ם , תשובה סג ; ר' יצחק מקורביל , ספר מצוות קטן , מצווה מו-מח , וכן מאמרו של שלום רוזנברג , "והלכת בדרכיו" ) רוזנברג , תשס"ב . ( 28 בהמשך הדברים נדון בפירוט בחופש לכונן קשרים חברתיים . בשלב זה נפנה למאמרו התמציתי של אביעד הכהן בנושא זה במשפט העברי : " ומן המקדש לא יצא : חופש התנועה והגבלתו לתכלית ראויה" ) הכהן , תשס"ד . ( I

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help