sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

הגרעין הראשוני של חברה אנושית . יחידה זו מתפתחת ומתפצלת כאשר " יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו . " כך מוקם עוד תא משפחתי , שבכוחו לשחזר את יצירת האדם המקורית באמצעות " והיו לבשר אחד . " התא המשפחתי הוא הגרעין ליחסים חברתיים : במישור האופקי היסוד של יחסים שבין אדם לחברו הוא הרחבה של היחסים שבין איש לאשתו ; ובציר האנכי כל מדרג חברתי הוא הרחבה של היחסים שבין הורים לצאצאיהם . משפחה וחברה התמקדות יתרה במעלת האדם היחידי עלולה לעודד גישות אגוצנטריות ואינדיווידואליזם קיצוני . פרשת הבריאה מכילה גם רעיונות המצמצמים נטיות כאלה ומניחה את היסודות לבניין החברה האנושית : על כן יעזב איש את אביו ואת אמ › ודבק באשת › והי › לבשר אחד ( בראשית ב , כד . ( האיש והאישה דבקים זה בזה " לבשר אחד . " בקריאה " זו הפעם עצם מעצמיי ובשר מבשרי" מונח יסוד עמוק של קשר בין בני אדם המבוסס על זהות ראשונית , על ראיית הזולת כחלק מורחב של האני . היחידיות אינה מחוללת אגוצנטריות ואגואיזם , אלא מניחה מקום לקיומו של אחר ולשיתוף עמוק עמו . מכאן נגזרות , במעגל הראשון , המצוות המכוננות את מערכת היחסים שבין איש לאשתו ; במעגל השני — המצוות המכוננות את מערכת היחסים במשפחה ; ובהשאלה ובהרחבה — בין כל שני בני אדם , שעל פי האמור לעיל מצויים במישור שווה כצאצאיו של אותו אדם יחידי . 25 ראו עמנואל לוינס , " היהדות והנשי , " בספרו חירות קשה ( לוינס , 2007 , I עמ' . ( 100-93 26 השימוש המרובה במילה " אחיך '" בפסוקי המצוות שבין אדם לחברו בתורה מעיד על כך . וראו " תורת אמך" לפרשת בהר ( ברנדס , , 2008 ב , עמ' , ( 336-334 ופורת ושטרן , . 2009 על מקומה של אחווה אוניברסלית ראו אצל רש"ר הירש , אגרות צפון : " מברך אני את האמנציפציה , החוק של זכויות האדם : להיות אדם שווה לחברו , וההשקפה , כי לה' הארץ , וכל אשר צלם אלוקים לו והוא בן אל חי , הכל חייבים לכבדו בלב שמח כאח" ( הירש , תשל"ו , עמ' סג . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help