sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

ראוי להעיר שהמונח " שוויון" הוא מונח בעייתי . הוא שונה מהמונח " זהות" ומניח מקום לשוני במקרה של איש ואישה , ומתוך כך קשה להבחין אימתי השוני בדפוסי ההתנהגות , באורחות החיים , בחובות ובזכויות הוא ביטוי לשונות הטבעית ואינו מבטא אפליה וחוסר שוויון , ואימתי הוא מבטא ערעור על ערך השוויון . לא כאן המקום להרחיב בסוגיה זו , אבל חשוב לציין שהיא משאלות היסוד של תורת זכויות האדם בישראל ובעולם כולו . השאלה נשאלת לא רק בדבר ההבדלים בין איש לאישה , אלא בכל פינה ופינה שבה מנסים להחיל את ערך השוויון בחברה אנושית שמטבעה מכילה מגוון של הבדלים , כמו שניסחו חז"ל במשל המטבעות ( לעיל עמ' . ( 37 איש ואישה : פרו ורבו לאחר שברא האל את האדם כזוג , הוא בירך אותם והטיל עליהם משימה : ויברך אתם א להים ויאמר להם א להים פר › › רב › › מלא › את הארץ וכבשה › רד › בדגת הים › בע › ף השמים › בכל חיה הרמשת על הארץ ( בראשית א , כח . ( המצווה הראשונה שהוטלה על האדם בתורה איננה רק מצווה , אלא היא ברכה וגם צורך טבעי לאדם ולכל הבריאה כולה . המצווה איננה רק חובה , אלא גם זכות יסודית שאין למנוע אותה מאדם . מצוות פרייה ורבייה היא הבסיס למכלול ר' יצחק אברבנאל ( פורטוגל איטליה , המאה החמש עשרה ) בפירושו על התורה לבראשית א , כז , דייק מן הפסוק בפרק א שרק האדם נברא ב"צלמו , " ואילו על בריאת " זכר ונקבה" בהמשך הפסוק לא נאמר בצלמו . מתוך כך הוא מסיק שלאישה אין " צלם אלוהים . " אבל דעתו איננה הדעה המקובלת . ייתכן שגם לדבריו יש להבחין בין המשמעויות של " צלם אלוהים , " ורק זו האינטלקטואלית נתייחדה לאיש ולא לאישה . ראו פרק א בספרו של אבי וינרוט , פמיניזם ויהדות ( וינרוט , תשס"א . ( בנו של ר' יצחק , ר' יהודה אברבנאל ( המאה החמש עשרה-שש עשרה , ( מתאר בשיחות על האהבה את סיפור האנדרוגינוס האפלטוני כעיוות של הסיפור המקראי והמדרשי ( אברבנאל , תשמ"ג , עמ' . ( 409-406 בעקבותיו הולכים גם נפתלי רוטנברג בספרו איילת אהבים : עיונים בחכמת האהבה ( רוטנברג , , ( 2004 וחיים כהן בפרק " שוויון ושוני" בספרו זכויות אדם במקרא ובתלמוד ( כהן , תשמ"ט . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help