sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

יתר על כן , ויתור על אחת הדעות היא ויתור על " עולם ומלואו . " כשם שכל מי שמציל אדם אחד כאילו הציל עולם מלא ומי שהורג אדם אחד כאילו הרג עולם מלא , כך מי שנותן ביטוי לדעתו של אדם אחד כאילו השמיע עולם מלא , ומי שסותם את פיו של אדם אחד כאילו השתיק עולם מלא . זוגיות מראשית בריאתו של אדם הבריאה מתוארת כבריאת זוג , זכר ונקבה : ויברא א להים את האדם בצלמ › בצלם א להים ברא את › זכר › נקבה ברא אתם ( בראשית א , כז . ( ההרחבה הראשונה של היחידיות האנושית מיוחסת לראשית בריאת האדם . הבריאה היסודית בצלם אלוהים , בסיפור הבריאה שבפרק הראשון של בראשית , כבר כוללת זכר ונקבה . אין הבדל במידת הצלם אלוהים בין הזכר ובין הנקבה . זו הנחת שוויון ראשונית בין אנשים לנשים . כל תפיסה המבדילה בין בני אדם לפי המגדר או המין משנית להנחת היסוד הזאת , ואם היא קיימת , היא תולדת נסיבות החיים ולא האידאה הראשונית של האדם . במדרש תיארו את הבריאה הראשונה כבריאת " דיופרוספון" ( שני פרצופים ) או " אנדרוגינוס , " שמשמעותה הסמלית : ראיית הזכר והנקבה כשני צדדים של אותה בריאה ראשונית של האדם . 21 הראי"ה קוק רואה חובה לאפשר לכל אדם להשמיע את קולו הייחודי . ראו ברנדס , תשס"א . עוד על חופש הדעות והמחשבה במשנתו של הראי"ה ראו איש שלום , תשמ"ח ; רוס , תש"ס ; שרלו , תשס"א . 22 " דרבי אבהו רמי : כתיב ' זכר ונקבה בראם' וכתיב ' כי בצלם א להים עשה את האדם , ' הא כיצד ? בתחלה עלה במחשבה לבראת שנים , ולבסוף לא נברא אלא אחד" ( ברכות סא ע"א . ( " אמר ר' ירמיה בן לעזר : בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון אנדרוגינס בראו : שנאמר : זכר ונקבה בראם , אמר ר' שמואל בר נחמן : בשעה שברא הקב"ה אדם הראשון דיפרוסופון בראו" ( בראשית רבה ח , א , עמ' . ( 55 ראו גם כתבי אפלטון , " המשתה" ( אפלטון , תשט"ו , ב , . ( 193 a-190 a , 114-112

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help