sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

אדם יחידי : חותם של ייחודיות את היחידות של האדם הראשון מתרגמת המשנה לערך החשוב לכל בני האדם : גדולתו של הקדוש ברוך הוא , שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד וכולן דומין זה לזה , ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחד מהן דומה לחבירו . לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר : בשבילי נברא העולם ( סנהדרין ד , ה . ( אף שבני האדם שווים מבחינת מעלתם וכבודם , הם נבדלים זה מזה במראיהם , באופיים ובאורחות חייהם עד כדי כך שאין שניים מהם דומים . זהו פלא מפלאי הבריאה . משמעותו המעשית והמוסרית של פלא זה שכל אחד מבני האדם הוא בריה לעצמו , נבדל מחברו באופן מהותי , אין שני לו ואין תחליף לו . לפי הנחה זו אין מקום לתפיסות קיבוציות הרואות בעם , בשבט או במין האנושי את יחידת היסוד שממנה נגזרים הפרטים . אין קיום לתפיסה המקדימה את המשפחה לרכיביה , את העם לבניו , את הממלכה לנתיניה , את החברה לחבריה או את המדינה לאזרחיה . כל המסגרות הגדולות מהאדם היחיד משניות למהות היסודית של "אדם יחידי . " אדם יחידי : נבדלות הדעות השונות בין בני האדם במראה החיצוני מלמדת על השונות באישיות : הרואה אוכלוסין אומר : " ברוך חכם הרזים , " כשם שאין פרצופיהן דומין זה לזה כך אין דעתן דומה זה לזה ( ירושלמי , ברכות ט , א . ( שוויון אין משמעו אחידות . לכל אדם מראה ייחודי , לכל אדם פנים משלו ולכל אדם דעה משלו . זו הנחת המוצא לריבוי הדעות וללגיטימיות של המחלוקת . 20 את פניו הייחודיות של האדם תיאר עמנואל לוינס בפרק " פנים וחיצוניות" בספרו כוליות ואינסוף ( לוינס , . ( 2010

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help