sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:35

ההכרה , המוסר והמידות , הציר המרכזי של דברי התורה — הנמען והנושא גם יחד — הוא האדם שנברא בצלם אלוהים , יחידי לטוב ולמוטב . אדם יחידי : יסוד השוויון עוד מסקנה שהמשנה גוזרת מבריאת האדם הראשון היא ערך השוויון : לפיכך נברא אדם יחידי [ ... ] ומפני שלום הבריות שלא יאמר אדם לחבירו אבא גדול מאביך ( סנהדרין ד , ה . ( לפי המשנה , בסיפור הבריאה המספר על בריאתו של אדם ראשון יחידי והולדת כל המין האנושי ממנו , מצויה גם הנחת היסוד של השוויון בין כל בני האדם , באשר כולם בניו של אב אחד הם . כל מצב או עמדה שיש בהם יתרון של אדם אחד על רעהו או קבוצה אנושית אחת על אחרת יכולים להיות תולדה של נסיבות החיים , אך אין בהם כדי לערער על ההנחה המהותית היסודית שכל בני האדם שווים , באשר בניו של אדם הם , בלי יוצא מן הכלל ובלא הבדל תרבות , גזע ומין . 17 לדיון על קדימת האנושיות ליהודיות והדרך ארץ לתורה במשנתו של הרב קוק ראו מאמריהם של הרב יהודה שביב , " מוסר אנושי ותורה א לוהית : עיון במשנת הראי"ה קוק" ( שביב , תשס"ב , ( והרב יובל שרלו , " דרך ארץ וטבעיות החיים : על יחסה של היהדות לערכי הדמוקרטיה" ( שרלו , תשס"ב ) וראו לעיל בהערה . 9 מקור להבנת הנחות היסוד הקדומות אפשר לראות בפתיחות של ספרי יסוד בהגות ובהלכה , שכן פתיחת הספר יש בה כדי להעיד על נקודת המוצא שעליה מבקש המחבר להשתית את תמונת עולמו . רבנו סעדיה גאון ( בבל , המאה העשירית ) ורבנו בחיי אבן פקודה ( ספרד , המאה האחת עשרה ) פותחים את ספר האמונות והדעות ואת חובות הלבבות ( בהתאמה ) בערך חוכמה . הרמב"ם ( ספרד , מצרים , המאה השתיים עשרה ) פותח את מורה הנבוכים בדיון במושג " צלם אלוהים" ואת משנה תורה באמונה במציאות , 'ה ואילו הרמח"ל ( איטליה , המאה השמונה עשרה ) פותח את מסילת ישרים ב"חובת האדם בעולמו . " התנועה מן האלוהים והחוכמה אל האדם וייעודו משקפת את השינוי שחל בתודעת מקומו של האדם ביחס לעולם ולא ל בין ההגות בימי הביניים לזו של העת החדשה . 18 על תפיסת השוויון במקרא ראו מאמרו של יהושע ברמן , " המהפכה השוויונית של המקרא" ( ברמן , תש"ע . ( " שוויון" הוא מושג כללי מאוד וניתנו לו פירושים ומימושים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help