sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

השימוש שלו במשאבי הטבע אמורה להיות מוגבלת ומותאמת לצורכי הקיום הבסיסיים שלו כשאר בעלי החיים . יחידיותו של האדם מיהו אותו אדם הזכאי לחיים , לכבוד ולקניין ? חז"ל פירשו שהעובדה שכל פרשת הבריאה מתייחסת לאדם הראשון כאישיות יחידה שממנה נבראו כל בני האדם , מורה שפרשת הבריאה היא סיפור מכונן , המתייחס לכל מי שמשתייך למין האדם . המשנה במסכת סנהדרין עוסקת במעלתו ובייחודו של האדם היחיד בבואה להסביר כיצד יש להתרות בעדים הבאים להרשיע אדם בעברה המחייבת עונש מוות . דווקא שם , בהקשר של " מיתות בית דין , " מוצאים החכמים מקום להרחיב דברים בדבר ייחודו וערכו של כל אדם ואדם : לפיכך נברא אדם יחידי — ללמדך שכל המאבד נפש אחת ( מישראל ) מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא , וכל המקיים נפש אחת ( מישראל ) מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא ( סנהדרין ד , ה . ( לפי המשנה נקודת המוצא של האנושות היא האדם היחיד . הבריאה של אדם יחידי הופכת אותו לשקול בערכו לעולם ומלואו . תיאורו של סיפור הבריאה אינו סיפור היסטורי ורצף כרונולוגי בלבד , אלא יש בו קביעה מהותית : התודעה של האדם , של האנושיות , מתחילה ביחיד , שהוא עולם ומלואו . בשונה משיטות דתיות ומדיניות אחרות , המתחילות מן העם , החברה והמדינה , או מן התבונה , 15 " אסור לאדם להנות מן העולם הזה בלא ברכה" ( ברכות לה ע"א , ( שכן קודם לברכה " לה' הארץ ומלואה , " ואילו אחריה " השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם . " זה אחד המקורות המבטאים את הקניין והבעלות של האלוהים על העולם ( ראו גם משנה , אבות ו , י . ( 16 בנוסח הארץ ישראלי הקדום של המשנה לא מופיע " מישראל" ובנוסחאות שבבבלי הוא נוסף . ראו אורבך , תשל"א .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help