sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

שפך דם האדם באדם דמ › ישפך כי בצלם א להים עשה את האדם ( בראשית ט , ו . ( בפסוק מפורש שהאיסור לפגוע באדם ולשפוך את דמו מקורו במעלת האדם כצלם אלוהים . האיסור לשפוך את דם האדם הוא מוחלט ובלתי מותנה . בעשרת הדיברות הוא תומצת להוראה קצרה , חד משמעית ומוחלטת : " לא תרצח . " ברם המושג " לא תרצח" טעון משמעות שיפוטית : יש להגדיר מהו " רצח" והאם קיימת הריגה שאינה רצח והיא מותרת . לא כן הדבר בפסוק שבבראשית : " שופך דם" הוא מונח עובדתי , נטול משמעות שיפוטית , והוא אוסר כל הריגה באשר היא . צלם אלוהים : כבוד האדם גם החובה לשמור על כבודו של אדם מקורה בהיותו צלם אלוהים . האזכור המפורש לכך מופיע בהקשר של סיום החיים , במצוות הקבורה : לא תלין נבלת › על העץ כי קב › ר תקברנ › בי › ם הה › א כי קללת א להים תל › י ( דברים כא , כב-כג . ( רש"י מביא מדרש כדי להסביר מה הקשר בין " קללת אלוהים" ובין חובת הקבורה : זלזולו של מלך הוא , שאדם עשוי בדמות דיוקנו וישראל הם בניו . משל לשני אחים תאומים שהיו דומין זה לזה , אחד נעשה מלך , ואחד נתפס ללסטיות ונתלה , כל הרואה אותו אומר המלך תלוי ( פירוש רש"י , שם . ( 13 להצגת הממד הערכי ולהקשר במשנת זכויות האדם של האיסור לא תרצח ראו מאמרו של משה גרינברג , " ערך החיים במקרא" ( גרינברג , תשנ"א ;( בספרו של חיים כהן זכויות אדם במקרא ובתלמוד ( כהן , תשמ"ט , עמ' ( 20-15 ופרקים ב ו ג בספרה של רות גביזון זכויות אדם בישראל ( גביזון , תשנ"ד . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help