sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

בשלב זה יש להקדים דיון קצר על עצם השימוש במונח " זכויות . " המונח " זכויות" במובנו המודרני — Rights — אינו מצוי בלשון המקרא ובדברי חז"ל . בעולמה של תורה הזכויות מוצגות בד בבד עם החובות הנובעות מהן . זכותו של אדם לחיים היא גם חובתו לשמור עליהם וגם חובתו של הזולת לאפשר לו אותם . או אחרת : חובתו לכבד את זכותו של הזולת לחיים ולהגן עליה . זכותו של אדם לכבוד היא גם חובתו לשמור על כבודו ועל צלם אלוהים שבו , גם חובתו של הזולת לכבדו וגם חובתו לכבד את זולתו . זכות הקניין מחדשת את קיומו של הקניין הפרטי , שאינו מובן מאליו . היא מחייבת את הזולת להיזהר ברכושו של חברו , אבל יש בה גם אחריות של האדם כלפי רכושו שלו , כלפי רכושו של הזולת וכלפי הבריאה כולה . החובה " לעובדה ולשומרה" קובעת שהאדם אינו רשאי לנצל את זכות הקניין שלו בלי מגבלות . לפיכך נכון יותר להשתמש במונח " ערך" כמונח כללי , הקודם ל"זכות" ול"חובה" הנובעות ממנו . בהמשך הדברים ישמשו אותנו מונחים אלה בערבוביה מסוימת , על פי ההקשר המתאים . יש לשים לב שעצם התרגום משיח של " זכויות" לשיח של " ערכים" מכיל פער תפיסתי בין מושג זכויות האדם במובנו המקובל בתרבות הכללית ובין מקבילותיו בתורת ישראל , שיתוארו בחיבור זה . צלם אלוהים : ערך החיים ערך החיים מיוסד על המושג " צלם אלוהים" בצו שניתן ליוצאי תיבת נח אחרי המבול : 12 בתיאור המקראי החובות המוסריות המוטלות על האדם מודגשות יותר מזכויותיו . להנגדה בין תפיסת הזכויות הליברלית לתפיסת החובות בתורה ראו בספרו של יואל פלורסהיים , מדינת ישראל — חברה יהודית ? ( פלורסהיים , תשמ"ו , עמ' . ( 38-34 ספרו הלא מוכר של פלורסהיים הוא בעיניי אחד החיבורים המעניינים והחשובים בתחום של יהדות וזכויות אדם . פלורסהיים מציע לבסס את החוק , את התרבות ואת החינוך ההומניסטיים במדינת ישראל על יסודות התורה וההלכה ומצביע על הכשלים הקיימים במצב הנוכחי , שבו הם מבוססים בעיקר על ערכי הליברליזם המערבי . קדם לו בהבחנה זו השופט משה זילברג בספרו כך דרכו של תלמוד ( זילברג , תשכ"ד , עמ' . ( 73-72 עוד ראו ויגודה , תשס"ה ; III הכהן , , 2007 עמ' . 52-49

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help