sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

פרק א צלם אלוהים לאחר השלמת בריאת כל העולם ויצוריו בששת ימי הבריאה , מופיע הפסוק המתאר את בריאת האדם כהשלמת התהליך : ויברא א להים את האדם בצלמ › בצלם א להים ברא את › זכר › נקבה ברא אתם ( בראשית א , כז . ( פירושים רבים מספור נכתבו לפסוק זה סביב השאלה העיקרית מהו אותו צלם אלוהים של אל שאין לו גוף ואין לו דמות הגוף . המכנה המשותף והמוסכם על כל המפרשים , שאינו מצריך הגדרה של המושג צלם עצמו , הוא ההנחה שפסוק זה מבטא העצמה של האדם למעלה העליונה ביותר . מן ההנחה הזאת נובעות כבר בתורה עצמה כמה מסקנות המגדירות את זכויותיו הבסיסיות של האדם , ואפשר למצות אותן בשלוש זכויות יסוד המוכרות גם בתפיסות המודרניות של זכויות האדם : ›• זכותו של האדם לחיים , להגנה ולביטחון . ›• זכותו של האדם לכבוד , בגופו ובנפשו . ›• זכותו של האדם לקניין ולשליטה בבריאה . ערכי היסוד חיים , כבוד וקניין מופיעים בתורה כמצוות יסודיות ומתפרטים לפרטי הלכה מרובים . בפרק זה נמנה את המצוות היסודיות , ובהמשך הדברים נעסוק בפרטיהן . 11 ראו מאמרו של עמנואל לוינס , " בצלם אלוהים על פי ר' חיים מוולוזי'ן" ( לוינס , . ( 2007 בפרשנות " צלם אלוהים" דן בהרחבה מרובה יאיר לורברבוים בספר שיוחד לנושא ( לורברבוים , תשס"ד . ( לא ציינתי בכל מקום הפניות לפרקים ולעמודים הרלוונטיים בספרו מלבד במקרים שבהם דנתי בדבריו במפורש .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help