sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

מבוא דרך ארץ קדמה לתורה איזו היא פרשה קטנה שכל גופי תורה תלויים בה , הוי אומר : דרך ארץ . שנאמר : " בכל דרכיך דעהו , והוא יישר ארחתיך" ( ברכות סג ע"א . ( סיפור בראשית הוא הסיפור המכונן של הבריאה כולה . חשיבותו איננה במידע ההיסטורי המתואר בו , אלא במשמעות התאולוגית והמוסרית הגנוזה בתיאורי הבריאה לעיצוב מערכת האמונות והדעות של המקרא . הערך התאולוגי הראשון במעלה בפרשה זו הוא הרעיון המונותאיסטי : קיומו של אל אחד ושלילתה של מיתולוגיה מרובת אלים . הערך המוסרי הראשון במעלה הוא היותו של האדם נברא בצלם אלוהים . מימי חז"ל מוכרת השאלה מדוע התחילה התורה בסיפור מעשה בראשית ובסיפורי האבות ולא הסתפקה בהצגת מערכת המצוות . המכנה המשותף לרוב התשובות על שאלה זאת הוא שחייבת להיות השקפת עולם יסודית , מערכת של אמונות ודעות , הקודמת להטלת המצוות והחובה לקיימן . הנצי"ב מוולוז'ין בהקדמת פירוש העמק דבר לתורה , סבור שייעודו של ספר בראשית הוא הנחת היסודות האנושיים מוסריים לקיום המצוות , בבחינת " דרך ארץ קדמה לתורה . " ואלו דבריו : הקדוש ברוך הוא ישר הוא ואינו סובל צדיקים כאלו , אלא באופן שהולכים בדרך הישר גם בהליכות עולם ולא בעקמימות , אף על גב שהוא לשם שמים , דזה גורם חרבן הבריאה והריסות ישוב הארץ . וזה היה שבח האבות , שמלבד שהיו צדיקים וחסידים ואוהבי ה' באופן היותר אפשר , עוד היו ישרים . היינו שהתנהגו עם 8 ר' נפתלי צבי יהודה ברלין , , 1893-1817 ראש ישיבת וולוז'ין ורב העיר ( דפוס ראשון : וילנא תרל"ט . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help