sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

ושנויות במחלוקת , אבל בסיס הדיון יהיה נהיר יותר כשהמכנה המשותף המוסכם יובחן מן הנושא העיקרי השנוי במחלוקת . עיקר חידושו של הספר בהבחנה החדה שהוא יוצר בין שתי קומות של תורת ישראל : הקומה הבסיסית , הכלל אנושית , המשותפת לעם ישראל ולעולם כולו , וממילא יכולה להיות בגדר תשתית ערכית ומוסרית לחוק ולמוסר של מדינת ישראל ; והקומה העליונה , הייחודית לעם ישראל , מערכת תרי"ג המצוות , שמשמעותה קבלת עול והסכמה לבוא בברית עם ה' א לוהי ישראל . קומה שאינה נדרשת כלל מאומות העולם . החידוש ההיסטורי חברתי שנתחדש בעם ישראל בדורות האחרונים הוא שחלק גדול ממנו אינו חש שייכות להיבט זה של תורת ישראל במובנו העמוק והמהותי , ומשום כך לרבים התורה ומצוותיה מקובלות כמקור לערכים אוניברסליים מחייבים — או אפילו כמקור לתרבות יהודית במובן של סממנים תרבותיים המייחדים את ישראל בין העמים כדוגמת ייחוד השפה העברית ומנהגי החגים והעדות — אך הם אינם מקבלים את התורה כמקור מחייב של מצוות , ובודאי לא כגורם המצדיק פגיעה בזכויות היסוד של החירות , השוויון וכבוד האדם . ההבחנה החדה בין שתי הקומות הללו יש בה פנים שוחקות ופנים עצבות . הפנים השוחקות — בהכרה שיכולה להיות הסכמה רחבה בחברה הישראלית , בין יהודים ושאינם יהודים , דתיים וחילונים , שמרנים ומחדשים , על מערכת בסיסית של זכויות אדם המשותפת לכלל אזרחי המדינה . זו יכולה להיות מצע לחקיקה ולמשפט וכן לערכי תרבות ומוסר מוסכמים ומשותפים . מערכת זו יכולה להתבסס בד בבד הן על מקורות יהודיים מסורתיים והן על ההגות ההומניסטית והליברלית , השלטת כיום בחברת המדינות הדמוקרטיות הנאורות שמדינת ישראל משתייכת אליהן . הפנים העצבות הן שהסכמות אלה נוגעות רק לחלק של " המוסר הטבעי , " האוניברסלי , של התורה . במובן זה הן יכולות להתאים גם לכל חברה מודרנית , מתוקנת , והן מתייחסות אל המיעוטים ואל האוכלוסייה היהודית באופן שווה . הן אמנם מבוססות על מקורות יהודיים ועבריים , אך אין בהן כדי להציע ביטוי ממשי להיותה של מדינת ישראל מדינה יהודית , ובוודאי שאין בהן שום ביטוי ממשי לתקוות הדורות לכונן בארץ ישראל את " ממלכת כוהנים וגוי קדוש , " שהיא תכלית קיומו של עם ישראל וישיבתו בארצו על פי מסורת ישראל שמן המקרא ובמשך כל דורות הגלות . לפיכך לא ייתכן שהציבור המסורתי , הדתי

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help