sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

נקודת המבט של השער השני שונה לחלוטין . קראתי לשער בשם " ממלכת כוהנים וגוי קדוש , " באשר הוא מבוסס ברובו הגדול על תפיסתו של עם ישראל כעם שה' בחר בו להיות לו ל"עם סגולה . " מערכת המצוות והמוסר של התורה , מנקודת מבט זאת , מכוננת ומבטאת את היחס המיוחד שבין ה' אלוהי ישראל לעמו . זו תפיסת עולם לאומית , המתייחדת אך ורק לעם ישראל , ומקורה ביציאת מצרים ובמעמד הר סיני . היא עומדת ביסודו של חומש שמות , ופניה הפרטיקולריים באים לידי ביטוי במכלול של תרי"ג מצוות בכלל , ובאלו המכוונות לעם ישראל , ל"אחיך" ול"רעך , " בפרט . ההבדל בין התמונה העולה מן השער הראשון לזו העולה מן השער השני הוא יסודו של הקיטוב והדיאלקטיקה שבין שני העולמות . החידוש בדברינו הוא שאין מדובר במתח בין יהדות לעולמיות , אלא במתח פנימי בתוך עולמה של תורה , שבכתב ובשעל פה גם יחד . התורה שניתנה לעם ישראל בסיני דורשת לפעמים ויתור על ערכי יסוד של זכויות אדם כגון ערכי השוויון והחירות , ולעתים גם על החיים עצמם , כדי להשיג את ערכי הקדושה המיוחדים לעם ישראל . התפיסה העומדת ביסודה של תורת סיני היא שקיימת ברית מיוחדת בין עם ישראל ובין ה' אלוהי ישראל . ברית זו מחייבת את עם ישראל לקיים בארץ ישראל חברת מופת המגלה בעולם לעיני העמים את מלכות ה' וגדולתו ומחייבת את ה' בהשגחה מיוחדת על העם הזה . שאר בני האדם משאר אומות העולם אינם מחויבים בברית זו , אינם נדרשים לחיות במתח התובעני של תרי"ג מצוות , אינם נענשים אם אינם מקיימים אותן ואין מצופה מעם ישראל לקרבם לתורה . גוי המבקש להיכנס בברית ולהתחייב במצוות , על החובות והזכויות הנובעות מהן , יכול לעשות זאת בדרך של גיור , אך אין שום תביעה מאומות העולם לעשות זאת . כדי להבהיר את הפער העצום בין שתי תפיסות אלה את התורה ואת האדם , הצגתי בכל אחד משני השערים הראשונים תמונה מלאה וחד ממדית ככל האפשר של הקוטב המיוצג בשער מתוך התעלמות מן האפשרויות להשלמה ולגישור בין שתי התפיסות . את הדיון בדרכים שסללה התורה , בהלכה ובאגדה , לשילוב ולגישור בין שתי התודעות הללו , האוניברסלית והפרטיקולרית , האנושית ה"חילונית" והלאומית ה"מקודשת , " בחנתי בשער השלישי של החיבור הזה . שער זה עוסק במתח המובנה בין שתי המערכות שהוצגו בשני השערים הראשונים . מערכת " צלם אלוהים , " המתייחסת לאדם , לכל אדם באשר הוא ; ומערכת " ממלכת כוהנים וגוי

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help