sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

דרך הילוכי בחקר מקומן של " זכויות האדם" ביהדות נפר › ה והלכה לפניי תמונה מקפת של מערכת רחבה ויסודית מאוד , שבסופו של דבר התבררה כתואמת במידה מרובה את תפיסת זכויות האדם בעולם המודרני והבתר מודרני . דבר ידוע הוא שרבים מן ההוגים הראשונים של ההומניזם והליברליזם באירופה ובאמריקה כתבו ויצרו מתוך תודעה דתית המבוססת על התנ"ך , ובכתביהם אפשר למצוא ציטוטים והסתמכות מרובה על המקרא . לא ייפלא אפוא שקיים קשר עמוק ויסודי בין התמונה של זכויות האדם הנפר › ת מתוך עיון במקורות התורניים , הן מן המקרא הן מהתורה שבעל פה הנסמכת עליו , ובין התפיסות הבסיסיות של זכויות האדם בתרבות הכללית . לפיכך הבנתי שמשימתי כאן שונה במהותה מן המשימה הדיאלוגית דיאלקטית הרגילה של המפגש בין אורתודוקסיה למודרנה . החידה שעלתה וצפה מתוך הקריאה במקורות התורניים הייתה כיצד בכלל נוצר הפער בין התפיסה הדתית הלכתית מסורתית ובין ההגות ההומניסטית ליברלית שביסוד משנת זכויות האדם ? כמענה לשאלה זו נוצר השער השני , ובו צפה ועולה נקודת מבט שונה לחלוטין של התורה . את נקודת המבט של השער הראשון כיניתי " צלם אלוהים" באשר היא מבוססת ברובה הגדול על תפיסת האדם כיצור שנברא בצלמו של הבורא ועל ראיית מערכת המוסר והמצוות של התורה כמבטאות את היחס המיוחד הזה שבין אדם לבוראו . מדובר בתפיסת עולם כלל אנושית , אוניברסלית , הנוגעת במידה דומה לעם ישראל ולכלל המין האנושי . נקודת מבט זו היא נקודת המבט שמוצאה בריאת העולם והאדם , היא מושרשת היטב בספר בראשית ובתורה כולה , ופניה האוניברסליים באים לידי ביטוי ב"שבע מצוות בני נח" כמו שיפורטו בשער הזה . 6 ראו למשל מאמרו של משה גרינברג , " מושג הזכות ( Right ( במקרא" ( גרינברג , תשנ"ז ;( מאמרה של פניה עוז זלצברגר , " שורשים יהודיים של הרפובליקה המודרנית" ( עוז זלצברגר , תשס"ג ) וכן בקובץ Schochet , Oz-Salzberger ) Political Hebraism . ( and Jones , 2008 והשוו מעוז , תשנ"ב ; אישון , תשנ"ו . 7 להשוואה בין מעמדם של בני נח ובני ישראל ראו מאמרו של אהרן קירשנבאום , '" הברית' עם בני נח מול הברית בסיני" ( קירשנבאום , תשל"ה . (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help