sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

כולל בתוכו גם את הזכויות וגם את החובות בלי להציע קדימות קבועה ומוחלטת לאחת מהן . ערכים מחייבים הגבלה כאשר זכויות של אדם אחד מתנגשות עם הזכויות של זולתו או כאשר ערך אחד מתנגש עם ערך אחר . ספר בראשית , המקרא כולו והיהדות בכללותה מכילים לא רק את הערכים המכוננים את התרבות , אלא גם את המקרים שבהם הערכים הללו עומדים במבחן . הערך של חיי אדם מופר עם הרצח הראשון של הבל בידי קין אחיו ; ערך הכבוד מופר כאשר בנו של נח מגלה את קלון אביו המתגולל באוהלו שתוי אחרי המבול ; ערכי המשפחה עומדים למבחנים שונים לכל אורך ספר בראשית . המקרא אינו תמים , או כלשונו של הפילוסוף עמנואל לוינס — היהדות היא " דת של מבוגרים . " המקרא מכיר בקיומם של יצרים וצרכים אנושיים הגורמים כשלים בקיום הערכים הללו ובהבטחת הזכויות לכול . יתר על כן , יש קושי מהותי , והוא אינו נובע מן החטא ומן הרוע אלא מההתנגשות הטבעית הקיימת בין הערכים והזכויות עצמן . ההתמודדות בין הערכים ובין הזכויות המתנגשות של יחידים ושל חברות אנושיות נזקקת לכלים שיאפשרו הכרעה במצבי ספק . הכלי האופייני שפיתחה התורה שבעל פה להתמודדות זו הוא ההלכה . ההלכה אמורה להציע את ההכרעות במקומות שבהם הערכים מתנגשים זה עם זה . כך לדוגמה , בדיון בערך החיים מופיעה הפסיקה ש"חייך קודמים לחיי חברך" כאשר המשאבים שבידיך אינם מספיקים להציל גם את זולתך ; או " הבא להרגך השכם להרגו" — כאשר ההגנה על חייו של הזולת המאיים עליך מסכנת את חייך שלך . מעבר לסיסמאות הכלליות ישנה גם כניסה לפרטי פרטים של מצבים משתנים . שאלות של סיכון עצמו לצורך הצלת חברו , שימוש בכוח כדי למנוע פגיעה בזולת , הפלת עוברים , תרומת איברים , ועוד . בכל המקרים האלה השיח ההלכתי מבוסס במפורש או במובלע על ערך היסוד של חיי אדם : "שופך דם האדם , באדם דמו יישפך . " הממד האוניברסלי של התורה הוא הממד של ספר בראשית , תורה שניתנה לכל באי עולם , בני אדם ובני נח . זוהי קומת המסד , מערכת הערכים של התורה והיהדות , המקבילה למערכת המודרנית של זכויות אדם אשר אינה נבדלת ממנה באופן מהותי . בקומה השנייה , זו הנקראת " ממלכת כוהנים וגוי קדוש , " מופיע ממד של בחירה בעם ישראל כנושא שליחות אלוהית מיוחדת . כבר לאברהם אבינו נאמר : " כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת בית › אחריו ושמר › דרך ה' לעש › ת צדקה › משפט , " ועל כך הוא אמור לזכות בכבוד ובברכה : " ונברכ › בך כל

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help