sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

מפי משה רבעו , ואילו במורה נבוכים , ובייחוד בחלק השלישי בפרקים המוקדשים לטעמי המצוות , נראה הרמב"ם כמתעלם לעתים קרובות מההלכה התלמודית ומנמק את המצוות לפי הוראתן הפשטנית , כפי שהיא משתקפת מהתורה שבכתב בלבד . ניגוד בולט ביותר נמצא לכאורה בין שני הספרים ביחסם לעבודת בית המקדש ולקרבנות : במשנה תורה מקדיש הרמב"ם שני חלקים מארבעה עשר חלקי הספר לעבודה זו , פוסק בה בכל פרטיה ודקדוקיה ומכריז עליה בשמם של חז"ל , ש'בשביל עבודת הקרבנות העולם עומד' וגם צופה לחידושה לימות המשיח , ואילו במורה נבוכים חלק ג , פרק לב ( לפי מניין הפרקים הנ"ל , ( אין הוא רואה בה אלא צורך הכרחי שהיה בימיו של משה רבינו , שלא היה יכול לייסד את דת האמת , הדת המתכוונת לחנך את האדם לשלמותו השכלית , ללא קרבנות , והיה הדבר בימי משה כאילו התכוון מישהו 'בזמננו זה' — דהיינו בימיו של הרמב"ם — לייסד דת חדשה ללא תפילה וללא צומות .- ' שתי תשובות קוטביות ניתנו לה לדו פרצופיות זו של הרמב"ם , והן מיוצגות במידה מכרעת על ידי דובריהם של שני החוגים השונים הללו העוסקים בכתביו ובמשנתו , דוברים שהרמב"ם מתגלה להם בעיקר באחד משני הפנים הנזכרים אלא שיש להם גם מושג מה מהפן האחר . את התשובה האחת ניתן לכנות התשובה החרדית , ואת האחרת — התשובה הביקורתית . התשובה החרדית לדו פרצופיות זו של הרמב '' ם רואה אותו , בראש ובראשונה , כבעל המשנה תורה , ואילו את מורה נבוכים היא תופשת כספר של דרוש אפולוגטי המכוון ל'נבוכים , ' דהיינו — לפי הבנתם — לאנשים שיש להם משבר קשה וחמור באמונתם התמימה . לסוג זה של אנשים כתב הרמב"ם את ספרו ה'פילוסופי . ' בהתחשב עם מצבם הנפשי הבלתי בריא , ראה הרמב"ם לנחוץ גם לבסס ולהצדיק את היהדות מבחינה פילוסופית , מבלי שהוא עצמו ייחס לביסוס זה תוקף של אמת . בהתאם למצבם זה של ה'נבוכים' הרשה הרמב"ם לעצמו לפרש את סיפורי הנפלאות של כתבי הקודש , וכן לנמק את המצוות , ובייחוד של עבודת המקדש והקרבנות , לא כפי אמונתו שלו אלא כפי מושגיהם של 'הנבוכים . ' בעלי תשובה זו נוהגים לבסס אותה על איגרתו של הרמב"ם לרבי יהונתן הכהן מלונל , שבה הרמב"ם העיד על עצמו שמלכתחילה לא עסק בחכמות הגויים אלא 'להיותן לה' — כלומר לחכמת התורה — 'לרקחות ולטבחות ולאופות — להראות העמים 2 הלכות מעילה ח , ח ( בסוף . ( 3 ראה : הלכות מלכים ומלחמותיהם יא . א . 4 ראה : דלאלה אלחאירין , מהדורת ש' מונק , חלק שלישי , פריס תרכ"ו , ע"א למעלה , ובתרגומו של די שמואל אבן תיכון , מהדורת יי אבן שמואל , ירושלים תשמ"ב , עמי תפו , סוף הפיסקה הראשונה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help