sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

— מתגלה הרמב"ם בחוגים התורניים בראש ובראשונה כפוסק הגדול ורק כעניין שולי בדמותו גם כפילוסוף , ואילו אצל הגויים , התיאולוגים והפילוסופים מתגלה הרמב"ם בראש ובראשונה כפילוסוף ורק כעניין שולי בדמותו גם כפוסק וכאיש ההלכה . ברם , לא זו בלבד שהרמב"ם מתגלה בחוגים שונים בפרצופים שונים , אלא שתלמיד המנסה להכיר את הרמב"ם בשני התחומים של יצירתו הספרותית , הן את מכלול מפעלו ההלכתי הן את מכלול מפעלו הפילוסופי , יראה בו ברמב"ם , ועל כל פנים מהתבוננות ראשונה , אפילו פרצופים מנוגדים , שאינם מתיישבים יפה זה עם זה . כבעל משנה תורה רואה הרמב"ם בתרי"ג מצוות של התורה את חזות הכל , שכל חובותיו של האדם כלולות בהן . אפילו חובתו של האדם , לפי הרמב"ם , לעסוק בפילוסופיה , נגזרת לדעתו ממצוות התורה לדעת את מציאותו של , 'ה לדעת את אחדותו , לירא אותו , לאהוב אותו וללמוד את תורתו . לעומת זאת , כבעל מורה נבוכים רואה הרמב"ם , שכל המצוות לא ניתנו אלא כאמצעים להביא את האדם לייעודו הגדול , לשלמותו השכלית ולצמאון האינטלקטואלי המתמיד הנובע ממנה , אותו צמאון ואותה יניקה מתמידים שהם הם בעיני הרמב"ם , לפי פרקיו האחרונים של מורה נבוכים , 'העבודה האמיתית' המוטלת על האדם . פרצופים מנוגדים כגון אלה מגלה הרמב"ם גם ביחסו לנסים , ילדיה האהובים ביותר של האמונה הדתית : בעוד שבמשנה תורה הוא לכאורה מקבל כפשוטם את כל סיפורי הנפלאות שנעשו לישראל ושהובטחו להיעשות להם אם ישמעו בקול ה' ואם יחדלו , הרי במורה נבוכים נראית נטייה ברורה להמעיט בקיומם של הנסים , או אפילו כדעתם של כמה פרשנים — לשלול לגמרי את קיומם . הבדל זה ביחס לנסים גם תואם את ההבדל בין משנה תורה לבין מורה נבוכים לגבי המאורע הגדול של מעמד הר סיני : בעוד שבמשנה תורה היה זה מאורע נסי התגלותי שנעשה לעיני כל ישראל , והנחשב לפי הלכות יסודי התורה פרק ח ליסוד העיקרי המחייב אותנו לציית למצוות התורה , הרי במורה נבוכים מוקדש פרק — הפרק השלושה ושלושים של החלק השני לפי מניין הפרקים של רבי שמואל אבן תיכון ושהוא כיום המניין המקובל הן במהדורות השונות של המקור הערבי הן בכל התרגומים החדשים לכל הלשונות — שבו מנסה הרמב"ם להמעיט באופיו הנסי של מאורע קדמון זה , ואולי אפילו כדעתם של כמה פרשנים לבטלו לגמרי . לכאורה נבדלים הם שני הספרים , משנה תורה ומורה נבוכים , גם ביחסם להלכה התלמודית עצמה . לפי משנה תורה נחשבת הלכה זו כביאור המוסמך הבלעדי של התורה שבכתב וכנתונה לנו ביסודה איש מפי איש 1 ראה : הלכות יסודי התורה פרק א ; ב , א ; תלמוד תורה א , יב — בהשוואה להלכות יסודי התורה ד , יג .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help