sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אמנם קיימת דרך כזאת . את התשובות לשאלות אלו ניסיתי לשאוב בעיקר מן היצירות עצמן . כן הסתמכתי הסתמכות רבה על דבריהם של המחברים ובני זמנם . הכוונה היתה להימנע , ככל האפשר , מקביע 1 ת מראש ומהתגדרות נוקשה בטעם ובמושגים של זמננו , ההגדרות שהיתה מכשילה את הניסיון מעיקרו . אדרבה , ניסיתי כמיטב יכולתי להיכנס כניסה מחקרית ואינטואיטיבית כאחת אל ת 1 ך עולמם של הרומאנים הישנים , כדי למצוא בו נקודת קשר עם עולמנו . כמובן , על אף הכוונות הללו משמשות במחקרי הספר מגמות יסוד , שיש בהן משום קביעה מראש של מסגרות ופרספקטיבות . קיומן של מגמות כאלה מזדקר לעין לא רק על פי עצם הסלקציה של הרומאנים שנבחרו לעיון , אלא , למשל , גם על פי הדיון ברומאנים עבריים ויידיים זה בצד זה . אכן , הסידרה כולה נסמכת על ההנחה , שבמשך תקופה מסוימת , ארוכה למדי ומכרעת מבחינות רבות , קרובות היו הספרויות העברית והיידית זו לזו קירבה רבה משאפשר יהיה להבין את התהליכים המרכזיים שהתחוללו בהן בתחומיהן השונים , ובתחום הסיפורת והרומאן על אחת כמה וכמה , בלי בדיקה השוואתית של התפת חויות מקבילות בשתי הלשונות . דברים אלה אינם מבטאים בהכרח הסכמה להנחות הידועות בדבר האחדות המלאה של היצירה העברית והיידית במסגרת של ספרות אחת ( כביטויו של בעל מחשבות : 'שתי לשונות —ספרות אחת ויחידה . ( ' אף אין הם באים לקבוע , שהרומאן העברי או הרומאן היידי אינם מעמידים — כל אחד בפני עצמו — רצף ספרותי אסתטי אוטונומי . ייתכן , ואולי אף קרוב לוודאי , שהרצפים העצמאיים של הרומאן העברי והיידי אכן קיימים כישויות ספרותיות היסטוריות עצמאיות . עם זאת , ברי לו שהבנתם תתאפשר ביתר קלות על פי הבנת יחסי הגומלין ואף יחסי הניגוד בין יוצרים בני דור אחד כמאפו ואקסנפלד , או בין האגף העברי לאגף היידי ביצירת אברמוביץ . יחסים אלה מתגלים באור מיוחד במסגרת הנושא הכללי של הספר הנוכחי : המתח בין 'חזון' ל'אמת' בשלב בראשית של התפתחות הרומאן . מתח זה בין גירסה פיוטית , מוגבהת ומסוגננת של הניסיון האנושי לבין גירסה המבוססת על עיקרון של מציאותיות ו'נ 1 מך ושל היעגנות בזמן ובמקום , אופייני לרומאן בתחילתו כמעט בכל ספרויות אירופה . בספרותנו משתקף מתח זה ביחס בין הגיבושים הראשונים של הרומאן בעברית וביידיש . אף כי אין לומר בשום פנים ואופן , שהספרות בלשון האחת היא שפיתחה את הרומאן בדרך 'החזון' בלבד , או גם בעיקר , ואילו האחרת בדרך 'האמת , ' קיימת בכל זאת קורילאציה רבת משמעות בין שתי הקאטיגוריות לשתי הלשונות . מאמרי הספר סוקרים תחילה את הניגוד החריף בין ההצגה הרומאנטית של המציאות בכתבי מאפו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help