sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פרק 1 מבוא היהדות , כפי שנתפסה במהלך ההיסטוריה , הייתה חבילה זהותית אחת , שמרכיביה השונים — דת , לאום , חברה ותרבות — אחוזים זה בזה לכאורה לבלי הפרד . לו נשאלו יהודי הדורות בדבר מהות יהדותם יש להניח כי המרכיב הדתי היה מקבל מקום של בכורה בתשובותיהם , וזאת בין שמדובר בחיים בצלו של מקדש או בחורבנו , בקיום ריבוני או בתנאי שיעבוד , בתור זהב או בעת ניוון , באירופה , באפריקה או באסיה . והנה , במאתיים השנים האחרונות לערך , החל בסופה של המאה השמונה עשרה , נתפרדה החבילה הזהותית . מכאן והלאה חלק הארי של היהודים המעוניינים בשימור זהותם היהודית מדגישים את הלאום , את החברה ואת התרבות , אך אינם מייחסים חשיבות למרכיב הדתי–הלכתי . בניגוד לפורשים מדרכה של ההלכה בדורות עברו , שבדרך כלל התרחקותם מהדת סימנה את רצונם להתפשט מזהותם היהודית הכוללת , המוני היהודים שבוחרים בדורות האחרונים באורח חיים חופשי ממחויבות הלכתית — ה"חילונים" — אוחזים בזהות יהודית מלאה ובלתי מתפשרת . היהדות הלא דתית היא , עבור רבים , סיבת הקיום ; עניין שעליו הם מוכנים למסור את נפשם . ההלכה לדורותיה עסקה רבות בהיבטים שונים של קיום יהודי של מי שאינם שומרי מצוות . כאלף שנות פסיקה הניבו יבול מרשים של כללים הלכתיים מפורטים שעל פיהם יש לשפוט את מי שסטה מדרך הדת . חכמים טבעו מטבעות לשון , צרו תבניות מחשבה ועיצבו קטגוריות משפטיות , העולות יחדיו כדי מבוך רב–ממדים של התייחסויות דתיות כלפי יהודי שחי את חייו שלא על פי הנורמה הדתית או אף מחוץ למתחם הדתי . ואולם המאמץ האינטלקטואלי והתרבותי האדיר הזה נוצר ברובו בטרם נודעה התופעה החדשה של זהות יהודית נעדרת דת או חסרת מחויבות כלפי הדת . כידוע , התקופה הפורמטיבית של ההלכה ומועד חתימת הקודים המרכזיים המסכמים את ההלכה עבור דורנו אנו קדמו למאה השמונה עשרה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help