sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מנוגדים זה לזה : האצולה מזה והאינטליגנציה הראדיקאלית מזה , שהיתה הדוברת בשם שכבות העמלים , ובמיוחד בשם האיכרות הרוסית . האצילים , בעלי האחוזות , ששיחרור האיכרים משיעבודם היה למורת רוחם , ראו את עצמם פתאום מנושלים מעמדות הבכורה שלהם , שממנה נהנו דורות על דורות במדינה ובחברה . הם לא אבו להשלים עם עלייתו של מעמד הבורגנות הקאפיטאליסטית , אבל להחזיר את הגלגל אחורנית לא יכלו ונאלצו אפוא להסתגל אל המצב החדש ובעל כורהם אף להעביר את המשק החקלאי שלהם על פסים קאפיטאליסטיים . אך האצילים , שהיו רגילים למשק עבדים ולמצב של פריבילגיות , לא היו מסוגלים כלל לנהל את אחוזותיהם בתנאים החדשים , ולפיכך נזקקו לעזרת היהודים , שגילו במסיבות אלו זריזות רבה , מרץ , יזמה , כשרון הנהלה וכשרון מםחר . יהודים רבים התחילו חוכרים אחוזות מידי האצילים , קושרים את העסקים האלה ביצוא תבואות ועצים , ובעלי האחוזות , שבעצמם היו מבחינה זו חםרי כשרון מעשה , נמצאו פתאום תלויים בחוכריהם היהודים . 15 על כך בערה חמתם , ואיבתם אל היהודים גברה והלכה . לא מעט רגזו בעלי האחוזות גם בשל כך , שיהודים מקרב בעלי ההון והעסקים הועלו לדרגת 'יועץ סתרים' וצורפו בדרך זו למעמד האצילים , כגון האחים פ 1 ליאק 1 ב ( אלעזר , שמואל ויעקב , ( בוני מםילות בתל ומייסדי באנקים ברוסיה ( אגב , בראשית מלכותו של הצאר ניקולאי השני , על פי פקודתו מיום 28 במאי , 1900 כבר חדלו להכניס יהודים ברשימות האצילים . ( בעלי היזמה המשקית והכלכלית שמקרב היהודים היו למעשה נושאי הקא פיטאליזם וחלוציו ברוסיה . הם סללו מסילות ברזל , ייסדו מפעלי תעשייה ובאנקים , עסקו במסחר סיטוני , היו יבואנים ויצואנים , שימשו כקבלנים וספקים של הצבא והממשלה וכר . עובדה זו עוררה הלכי רוח של איבה ליהודים גם בחוגי האינטליגנציה הרוסית הראדיקאלית עממית , שראו את היהודים כ'אכםפלואטאטורים , ' כמנצלי העם העמל . הלא הם לא הכירו כלל את חיי העם היהודי , על המוניו העניים הזרים להם , ולא נתנו דעתם כלל על מצבם הקשה : אנשי השכבה הדקה של בעלי הון ובעלי עסקים יהודים היו בעיניהם נציגי העם היהודי כולו . הלך רוח זה של איבה ליהודים היה רווח גם בקרב הסופרים הרוסיים , מדריכיו הרוחניים של הדור ההוא . למשל , דוסטוייבסקי הסופר האמן התריע על 'הסכנה היהודית , ' האורבת לרוסיה ולעמה . ב'יומנו של סופר' מחודש יוני 1876 הוא טוען , כי הידידים' רוכשים להם אחוזות של אצילים נוצרים שירדו מנכסיהם , מבראים יערות לשם יצוא עצים , מוצצים את לשד אדמתה של רוסיה ומכלים את פוריותה . 'אבל נםו נא —כותב הוא —לומר משהו נגד זה , ומיד ירימו צעקה 6 פעילותם של היהודים בתקופה ההיא בתחומי התעשייה , המסחר , עסקי ממון , קבלנות , חכירת אחוזות וכוי היטיב לתאר יחזקאל קאטיק בספרו 'מיינע זכרונות , ' ווארשא 1913 ( חלק ראשון , ( 1914 ( חלק שני . (

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help