sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

, ( 1795 נספחו לקיסרות הרוסית , יחד עם בלורוםיה ( רוסיה הלבנה , ( ליטא וגלילות אוקראינה , גם המוני יהודים , שישבו שם במשך דורות . יקאטרינה , שראשית מלכותה עברה בסימן 'האבסולוטיזם הנאור , ' היתה שרויה תחילה במבוכה לגבי קביעת העמדה והיחס אל המציאות של אוכלוסיה יהודית צפופה בשטחה החדש , המערבי , של האימפריה הרוסית . אולם עד מהרה נכנסה למםלול האיבה הרגיל , וכבר בימיה , בשנות התשעים למאה הי"ח , הונח בעצם היסוד ל'תחום המושב' היהודי , אשר במשך המאה הי"ט , כתוצאה מסדרה של חוקי הגבלה נוספים , נהפך למוסד של קבע ולבסיס של מדיניותה של האבטוקראטיה הרוסית לגבי היהודים . חוקי ההגבלה לגבי היהודים הגיעו לשיאם בימי הקיסר אלכסנדר השלישי , לאחר פרוץ הפרעות בדרום רוםיה , כשהוצאו ביזמתו של המיניסטר איגנאטיב 'התקנות לשעה' מיום 3 במאי 1882 וי תקנות 'זמניות' אלה נעשו למעשה חוק של קבע , שהיה בר תוקף ברוסיה , עד מפלתו הסופית של בית רומאנוב בשנת . 1917 מלבד 'ממלכת פולין / שבה היה ליהודים מעמד מיוחד מקודם , 5 נקבע 'תחום המושב' סופית , ב 15 מפלכי המערב והדרום ( ליטא , בלורוםיה ואוקראינה , ( אולם החוק של איגנאטייב צימצס את ה'תחום' ביותר עם שהוציא ממנו את חלקו הגדול — את שטחי הכפרים . ישיבת היהודים הותרה אפוא לא בכל 15 הפלכים הנ"ל , אלא בערים ובעיירות שבהם בלבד . במחציתה השנייה של המאה הי"ט נצטרף גורם נוסף , שהשפיע על מצבם של היהודים ברוסיה ועל מדיניותה היהודית של האבטוקראטיה' והוא הגורם הכלכלי . עם שיחדור האיכרים משיעבודם ( 1861 ) על ידי הצאר אלכסנדר השני , התחיל במדינה התהליך של שינוי יסודי ביחסי הכלכלה הקודמים . חלה התפתחות קאפיטאליסטית מהירה במשק הרוסי , וצמיחתה של התעשייה העירונית טבעה חותמה על מדיניותה של הממשלה וגם על החיים החברתיים והציבוריים של המדינה . בתחילת צמיחתו של הקאפיטאליזם ברוסיה , שפיגר בהתפתחותו לעומת אירופה המערבית , שררה רוח ליבראלית בחוגים של התעשייה ושל המסחר הסי טוני . לסוחרים ולתעשיינים היהודים ניתנו הקלות וזכויות לפנים משורת חוקי ההגבלה הכלליים שלגבי היהודים , שכן הממשלה נקטה אז קו של תמיכה מוגברת בתעשייה הקאפיטאליםטית העירונית , ולפיכך מעוניינת היתה ביזמתם , בפעילותם ובכשרונותיהם של היהודים , שהיו גורם ניכר בהרמת המצב הכלכלי והפינאנסי של המדינה . אולם השתלבותם של יהודי רוסיה בכלכלה הקאפיטאליסטית עוררה כלפיהם התנגדות חברתית חזקה מצד שני גורמים , שמבחינה סוציאלית היו דווקא 1 תאריך זה וכל שאר התאריכים מתולדותיה של רוסיה , הנזכרים בחיבורנו , הם לפי הלוח הישן , היוליאני , בכל מקום שאין הערה מיוחדת לגבי התאריך . ' ? ראה נספח ראשון

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help