sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

על מסורת האיבה אל היהודים , כחיזיון של דורות' עמד בשעתו הסופר הרוסי הראדיקאלי סאלטיקוב שצ'דרין במאמרו על פרעות שנות השמונים בשם 'משבתה של יולי , ' שנדפס בחוברת אבגוםט 1882 של הירחון הליבראלי 'אוטצ'םטווניה זאפיסקי' 8 בתוך שאר דבריו הוא מדבר שם על הגורמים הרבים , המשפיעים על מצבו הבלתי תקין של העם היהודי , והוא מדגיש כי מסורת האיבה היא העיקרית שבהם . אמנם , אין בה כל היגיון והיא ישנה נושנה ! אף על פי כן שמרה על חיוניותה . 'אין לך דבר בלתי אנושי יותר וחםר דעת יותר ממסורת זו , היוצאת מתוך הנקיקים האפלים של העבר הרחוק . באכזריות , המגיעה לידי קורת רוח של טימטום , מעבירה היא מדור לדור את אות הקלון , את חותם ההתנכרות והשנאה . מסורת זו , שהיתה לנחלת רבים , היא שהכתה את האומה היהודית במכה של ההתנכרות אליה . ' ציינו לעיל , כי במשך דורות היו גבולות רוסיה סגורים ומסוגרים בפני כניסת יהודים . והנה עם סיפוח שטחי פולין , לאחר חלוקתה בימי הקיסרית יקאטרינה השנייה ולאחר קונגרס וינה ( 1815 ) בימי הקיסר אלכסנדר הראשון , הועמדה רוסיה פתאום בפני מציאות חדשה של מיליונים יהודים בתחומיה . היתה בו במצב זה משום סתירה חריפה למסורת הרוסית הקדומה שלא לסבול מציאותם של יהודים בתוך המדינה . במרוצת הזמן רבתה האוכלוםיה היהודית ברוסיה , עד שבסוף המאה הי"ט ובראשית המאה העשרים הגיעה ל 5 עד 6 מיליונים , כלומר , ל 4 % מכל האוכלוסים שבקיסרות . אולם היהודים היו מרוכזים ב'תחום המושב' , ( 9 epTa ocejjiocTH ) ושם היה אחוזם גדול הרבה יותר , והגיע עד ; 12 % בערים רבות שב'תחום' הגיעו אף לשליש מן האוכלוסיה , ולפעמים אף למעלה מזה . ועוד יש לציין , כי רוב היהודים ישבו בגלילות הספר בקרב עמי המיעוטים ( ליטאים , פולנים וכוי . ( חבלים אלד . היו מקור למרידות ולתסיסה מתמדת נגד שלטון הרוסים . עובדה זו הגבירה עוד יותר את חשדנותד . של האבטוקראטיה הרוסית כלפי היהודים , אף כי הם הרבו לסבול גם משנאתם של עמי המיעוטים . מצב זה ומציאות חדשה זו של מיליונים בני עם זר , שאינם רצויים מחמת ' ממורת האיבה / עוררו שאלה ברוסיה הצארית , שנכרכה עד מהרה במדיניות הרוסית הכללית . שאלת היהודים כבעיה מדינית כבר עלתה בימי הקיסרית יקאטרינה השנייה , כאשר לאחר שלוש החלוקות של פולין ( בשנים , 1793 , 1772 spoHoaoraiecKHH C 60 PHHK 3 aK 0 H 0 n H noaoateHau , KacaromniCH enpeeu , OT 1649 . « 0 1873 IT . C .-UeiepCypr 1874 r ., dp . 21 , השווה : H . S . rpasoncKHii , ToproBua H flpyrira npaBa eBpeeB B POCCHH B HCTOPHTOCKOM xo ^ e 3 aK 0 H 0 AaTej 1 & H 1 > 1 x Mep . C .-IIeTep 6 ypr 1886 , lacTs I . II E 3 A-, CTp . 47 M . C . HioiiCKoe Beanae . OreiecTBenHHs aairacKH , 1882 / VIII . M . E . Caj 1 T 1 > 1 K 0 B , 3 HefloicoHieHHHa 6 ece ^ H . 1101006 coGpanHe COIHHCIIHH . C .-IIeTep 6 ypr 1906 , VI , . CTp . 282-288 והשווה : ב . דינור , 'במפנה הדורות , ' הוצאת מוסד ביאליק , תשט"ו , עמ' . 35

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help