sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

של רוסיה הפנימית , כלומר , במקומות שבהם לא היתה זכות ישיבה ליהודים . במרוצת הזמן התרבו הכיתות הדתיות הללו ועשו נפשות' למרות הרדיפות מצד השלטון המרכזי , האדמיניסטראציה המקומית והכנסייה הפראבוסלאבית . נמצא אפוא , שממשלת הצאר , אשר ביקשה להעביר המוני יהודים על דתם ולהכניסם בחיק הכנסייה הנוצרית פראבוסלאבית , עמדה בפני חיזיון הפוך : רבבות רוסים מבטן ומלידה בכפרים רבים ובמחוזות שלמים נהו אחרי יסודותיה של תורת משה . תופעה זו , כמובן , הגבירה עוד יותר את האיבה אל היהודים . אמרנו לעיל , כי שנאת ישראל כבר היתה פועלת ברוסיה לפני היות שם יישוב יהודי צפוף וקבוע . עדות לכך עשוי לשמש מעשה האכזריות שעשה הצאר איוואן האיום בכמה מאות יהודים , שנתקל בהם באחד ממסעי הכיבוש שלו . בשנת 1563 פלש איוואן לעיר פולוצק שעל נהר דווינה , שהיתה אז בתחומי השלטון הפולני . הצאר מצא שם קיבוץ לא גדול ביותר של יהודים ודרש מהם במפגיע שיתנצרו , וכל אלה שסירבו לקבל את הדת הנוצרית ( כ 300 במספר , ( טובעו לפי פקודתו במיבקע הקרח שבנהר . איבה מסורתית זו כלפי היהודים , כחיזיון קבע , התמידה ופעלה גם להלן . רוסיה הצארית החזיקה בה בקביעות ובאדיקות יתרה , אפילו בניגוד לאינטרסים של הממלכה . קנאות מיוחדת גילתה הקיסרית יליזאבטה , בת פייטר הגדול -1741 ) . ( 1761 בפקודה מיום 2 בדצמבר 1742 גזרה גירוש על כל היהודים , שישבו אז בתחומי רוסיה ישיבת ארעי ( זכות ישיבת קבע לא היתה להם ליהודים , עד סיפוח שטחי פולין , לאחר חלוקתה של מדינה זו . ( כעבור שנה ממתן צו הגירוש , הודיע הסינאט לקיסרית , כי 142 יהודים כבר גורשו ! עם זאת הרשה לעצמו הםינאט להעיר , כי היהודים באים לרוסיה רק לישיבת ארעי , לרגל משאם ומתנם וכי הם מכניסים לאוצר המדינה סכומים גדולים ; ולא עוד אלא שגם הסוחרים הנוצרים מעוניינים בבואם של היהודים . לפיכך עוררה פקודת הגירוש מבוכה רבה בקרב הסוחרים שבעיר ריגה , אשר פנו אל השלטונות בהשתדלות שיתירו ליהודים ישיבת ארעי לצורכי מסחר . בסיכום הדברים ביקש הסינאט מאת הקיסרית , שתינתן ליהודים , לפחות , הרשות לבוא לירידים ברוסיה , שכן הרחקתם המוחלטת תגרום נזק רב למדינה . אף על פי כן , לא שינתה הקיסרית יליזאבטה את החלטתה , ובהשאירה בתוקפה את פקודת הגירוש רשמה על גבי תזכיר הסינאט במו ידיה את ה'ריזולוציד ' , המפורסמת שלה , שבה ניסחה בניסוח קיצוני את מסורת האיבה אל היהודים : ' מידי אויבי ישו המשיח איני חפצה ברווח של בצע' . Perecm H nasnHCH . CBOS MaTepHajlOB nin BCTOPEB eBpeeB B POCCHH . I , CTp . 232 1 . 233 , JV 2 JV 2 527-531 השווה תשובות הב"ח , הוצאת קארעץ תקמ '' ה , חלק ב . והשווה גם 10 . FecceH , HcTopaa eBpeHCKoro Bapo ^ a B POCCBH , 1916 I , dp . 35 'OT BparoB XPHCTOBUX He acejrax ) EBTepecEoi npnGbiia ' . B . 0 . JfeBaHftH , HOISUK 2

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help