sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקשיים בחקר הנושא ברבע השני של המאה הי"ט מופיעה ברוסיה ספרות יהודית חדשה , זו ספרות ההשכלה . שלא כספרות המסורתית לסוגיה מגמתה של זו להוציא את הציבור היהודי משאננותו , לעוררו לראות את בעיותיו באור חדש , להסביר לו את שורשי הקלקול ואת דרכי תיקונו . לשם הבנת השקפותיהם של המשכילים שבאו לידי ביטוי בספרות זו יש לבחון גם את דעות מתנגדיהם , שומרי המסורת , אשר אתם התמודדו . בבירור דעות המסורתיים בשאלת הפרו דוקטיביזאציה , שהיא עיקר ענייננו , עולים קשיים לא מעטים . הוויכוח משתקף למעשה בספרות המשכילים , אשר תקעו בשופר גדול , ואילו המסורתיים השמיעו קול ענות חלושה , שנבלע בים של ספרות הלכה וספרי מוסר . על פי רוב , החרדים אף לא הגיבו כלל על קריאות התיגר של המשכילים . לדברי יעקב ליפשיץ : 'החרדים היו כשי 1 ת נאלמות ולא פצו את פיהם להשיב חורפיהן דבר . ' לשתיקתם היו כמה סיבות : ראשית , אימת המלכות , בעיקר ברוסיה , בתקופת ניקולאי הראשון , שהרתיעה מכלל ניסיון של הבעת דעה שניתן היה לפרשה כהתנגדות לרצונה של הממשלה לשילוב היהודים במערכות המדינה . להלן נביא את חוקי הממשלה , המענישים קשות את המסיתים כנגד ההתיישבות החקלאית . הצנזורה מחקה כל מלה שלא היתה תואמת את הלד הרוח הרשמי . ברם , גם גורמים פנימיים פעלו באותו כיוון . הרבנים לא העריכו כל כך 'מילי דעלמא , ' ולא היו מוכנים להפריש להם מן הזמן המיועד לתלמוד תורה . לדברי ליפשיץ גם לא החשיבו את מתנגדיהם , 'שכל דברי המחרפים לא נחשבו בעיניהם אפילו בשריקות זבובים . ' זאת ועוד , המסורתיים לא יכלו לפנות אל בטאונים משכיליים בגרמניה ובאוסטריה , ומשנות השישים גם ברוסיה , מאחר שהשתתפותם בהם היתה מתפרשת כמתן היתר קריאה בעיתונות ההשכלה וסיוע להפצתה בציבור . רק עם הופעעת 'הלבנון * מחוץ לגבולות רוסיה , בתקופה מאוחרת , הסירו המסורתיים במקצת את הרסן מפיהם , ובינתיים גם למדו את דרכי הפובליציסטיקה המודרנית . שנית , יש גם קושי מיתודולוגי . הטיפול בבעיית הפר 1 דוקטיביזאציה אינו יכול להצטמצם בד' אמותיו , ויש להרחיב את הרקע ולכלול בו את המניעים להגברת הפעילות הכלכלית ואת הגורמים להסחה ממנה . אפילו נושאים הנראים ברחוקים , פרק ראשון הלכי רוח מסורתיים בתחום הפעילות הכלכלית

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help