sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

החקלאות היתה פרשה מיוחדת במינה . אמנם השלטונות נטלו חלק פעיל בהתיישבות יהודית בדרום רוסיה , אבל הטיפול המסורבל והלא עקיב מצד השלטון המרכזי , הגס והעויין מצד השלטון המקומי , חוסר הכשרת מועמדים , התמיכה הזעומה , שינויי האקלים , חוסר רנטאביליות של החקלאות האכסטנסיבית בתנאים גיאופיסיים לא נוחים , ולבסוף , התפתחות הערים , אשר משכו כוח אדם , כל אלה היו בלמים שבעטיים לא הוכחדו המאמצים בהקמת ענף זה בהצלחה יתירה . כוחה של העילית המשכילית לפעול פעולה של ממש היה מוגבל מעיקרו . האדמיניסטראציה של השלטון לא שיתפה את המשכילים בתוכניותיה , ובמשטר האוטוקראטי בתקופת ניקולאי הראשון היתה פעילות ציבורית עצמאית בלתי אפשרית . כל יוזמה היתה טעונה היתר השלטונות , שלא היה ניתן או שהיה מתמשך ללא קץ . המשכילים רק השלו את עצמם , שהשלטון הוא נאור ודורש את טובת היהודים ושתוכניותיהם זהות לתוכניות הממשלה . הגישה לשלטון היתה קשה ; בעיניו לא המשכיל היה היהודי 'המתוקן' כי אם המומר , וכד לא זכו המשכילים לגיבוי השלטונות בתוכניותיהם . אף האינטליגנציה הרוסית לא באה במגע עם המשכילים מפאת הריחוק הגיאוגראפי , השוני בדת , ברובד , בשפה ואף בהשקפות פוליטיות . היא הסתייגה מהשלטון ופרשה מן הפעילות האדמיניסטראטיבית , בו בזמן שהמשכילים ביקשו את תמיכתו וחלמו על בגדי שרד . עם הציבור המסורתי , כאמור , היו המשכילים מסוכסכים ונרדפים על צווארם . המשכילים היו אפוא מבודדים מכל הצדדים . לבסוף , גם באידיאולוגיה עצמה נתגלו חולשות . המשכילים בשאיפתם לקרם ולשפר את מצבם הכלכלי והאזרחי העמידו למעשה את המשימה על טובת הנאה חומרית . אף שעיגנו את רעיון הפרודוקטיביזאציה במסורת והסתמכו על דברי חז"ל , לא משד את הציבור המסורתי . הם האדירו את המלאכה והחקלאות , ולגבי עצמם יצאו ידי חובת הטפה בלבד . בתנועת ההשכלה חסרו מנהיגים כאריזמאטיים , אשר יגשימו בעצמם את תורתם וישמשו מופת ודוגמה אישית לתלמידיהם . המשכילים שאפו להתאים את המבנה הכלכלי של העם היהודי לדרישות הנוצרים ולמטרותיהם שהיו , לדעתם , גם לטובת היהודים . אד משנוכחו לדעת את אי ההתאמה שבין המדיניות המוצהרת של השלטונות לבין תוכניותיהם , או את שינוי המדיניות לגבי התמורות הפרופסיונאליות של היהודים , צפוי היה לרעיון הפר 1 דוקטיביזאציה משבר פנימי . סימניו ניכרים בהדגשת הנימוקים הכלכליים הכרוכים במלאכה ובחקלאות והדחקת הטעמים האידיאולוגיים . בתקופה הנדונה טרם הגיעה האידיאולוגיה לידי משבר . התנועה היתה אופטימית לגבי סיכוייה להגיע לידי הישגים . אד רמזים ראשונים המבשרים את שינוי הערכים מצויים כבר פה ושם בספרות . האכזבה התחילה לגבי האדמיניסטראציה המקומית ועברה בתקופת המשבר לאי אמון בכוונותיו של השלטון המרכזי .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help