sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

לכוון את כלכלת היהודים בכיווץ שנראה לו כמועיל למדינה . בצורה מוחשית התבטאה מגמה זו בדרישה לצמצם את המסחר הזעיר , את שירותי ההארחה והתיווך , שריפת יי"ש וכד , ' ולפתח מאידך את המסחר הגדול , להרחיב את המלאכה ולהקים מעמד חקלאים יהודים . כל זמן שתוכנית ד & תדוקטיביזאציה על מרכיביה השוגים שימשו נושא לדיון אקדמי לא נתעוררו בו קשיים מיוחדים — הילכתיים , מוסריים , כלכליים וכד . ' ברם כשהתוכניות הועמדו במבחן ההגשמה נתגלו מגבלותיהן , המסבירות לנו את התוצאות הזעומות שלהן למעשה . מהראוי אפוא לנתח את התנאים ההיסטוריים , אשר בלמו את תנופת הגשמת הפתדיקטיביזאציה , והם : החברה המסורתית , שבקרבה פעלו המשכילים , תנאי המשק והשלטון ברוסיה , ולבסוף המגבלות הפנימיות באידי אולוגיה של המשכילים . מה היה היחס לרעיון הפרודוקטיביזאציה מצד הציבור אשר אליו התכוונו המשכילים ? מתברר , שבספרות המסורתית אין הוא בנמצא , ובציבור לא היה מקובל . המסורתיים התייחסו בחשדנות לכל חידוש ולא היו נוטים לסטות מדרכי הפרנסה המקובלים . התיכנון לטווח ארוך לא תאם את מידת הביטחון בעזרת ההשגחה . רעיון ההשתלבות במערכות הגויים הרתיע אותם , והם לא התרשמו ביותר מביקורתם של הנוצרים על המבנה הפרופסיונאלי של היהודים ועל DMITO הכלכליות , כיוון שראו בקיטרוג הגויים רק ביטוי של איבה מצידם . הם לא העלו את העיסוק הכלכלי למעלה אופיו האינסטרומנטאלי , אלא שקלו אותו לגופו מבחינת רווחיותו , ובתיקון הדרכים הכלכליות לא תלו תפקידים אידיאולוגיים . המתיחות והאיבה שהשתדלו כלפי המשכילים עקב מגמותיהם לחילון החיים וההתכוונות כלפי השלטונות העוינים החשידו והרחיקו את המסורתיים גם מאותן התוכניות , אשר לא היתר , בהן לכאורה פגיעה בדת . גם האקלים הפוליטי והתנאים הכלכליים ברוסיה לא היו נוחים להגשמת תוכניות המשכילים . מבנה המשק ברוסיה , שהיה לקוי בחוסר מעמד בינוני מפותח , ומבוסס על חקלאות פרימיטיבית ועל עבודת צמיתים , עיכב את התפתחות הקאפיטאליזם בהשוואה למערב אירופה . השלטונות אמנם ניסו לעודד את בעלי ה'גילדות' על ידי הענקת זכויות והעלאת מעמדם , אך הסוחר ובעל המלאכה היהודים , שמלכתחילה לא היו נתונים בתנאים נוחים , לא יכלו להתפתח ולהגיע למעמד של בעל גילדה , והיו מופלים אפוא לרעה בזכויותיהם . המיסים הכפולים אשר רבצו על שכמם , ההגבלות בתנועה , סגירתם ב'תחום המושב' וגזירות תכופות — כל אלה היו מכשולים חמורים בדרך התפתחותם הכלכלית . השוק היה רווי בעלי מלאכה , ותוצרתם היתר . חשופה להתחרות חריפה . ההתמחות לא היתד . בדרך כלל משתלמת , והאפשרויות של חדירה למלאכות נדירות בקרב היהודים היו מוגבלות .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help