sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הפרודוקטיביזאציה , לא זו בלבד שעתידה היא לשפר את המצב הכלכלי של היהודים , לספק מקורות מחייה לשכבות העניות ולהכניס יציבות במשק היהודי , אלא גם עשויה היא לשפר את המצב האזרחי של היהודים ולהעלות את דמותם בעיני הגויים , ויהא בה ממילא גם משום סיוע במלחמה נגד האנטישמיות . לא נעדרו בה גם מ 1 טיבים של בריאות הגוף ושלוות הנפש , שהם נחלת העוסקים במקצועות המלאכה והחקלאות . אפילו פונקציות מוסריות ודתיות נתלו במושג זה . תפיסה זו של הפרודוקטיביזאציה כחובה לאומית , מוסרית ודתית היתה תופעה חדשה ביהדות . חשוב לברר , היכן וכיצד התעורר רעיון הפרודוקטיביזאציה , מה הן דרכי השתל שלותןו והיקף תפוצתו . מבחינה מית 1 ד 1 ל 1 גית ניתן היה להצטמצם בחקר הרעיון בקרב משכילי גרמניה ואוסטריה . ברם המעקב אחרי חדירתו לרוסיה מוצדק מכמה טעמים . ראשית , מפני שבה התרכז במאה התשע עשרה ציבור יהודי רב ממדים , שחי בתנאים סוציאליים , פוליטיים וכלכליים שונים ממקור צמיחתו של הרעיון , ודין שנבחן את השתלשלותו נוכח תנאי המשק והאקלים החברתי המיוחד הזה . ושלישית , בקרב יהודי רוסיה הונתל רעיון זה בגלגולי צורה שונים לאידיאולוגיות מאוחרות , והכרתו מקילה על הבנת זרמי המחשבה הללו . התקופה הנידונה כאן תחילתה בשנות השמונים של המאה חי"ח בפרוסיה וסיומה בסוף שנות החמישים ובהתחלת שנות השישים של המאה הי"ט ברוסיה . ההמשך הכרונולוגי rr > n מנפח את המחקר , וגם היה תורם מעט לגופו של הרעיון , מאחר שסופרי ההשכלה לא חידשו בו דברים משמעותיים בהשוואה למקורותיו . שינויים ותמורות שחלו בו ברעיון עקב הסתמנות המשבר באידיאולוגיה בשנות ה 70 הוזכרו כאן . הרעיונות לתיקונים במערכות הכלכלה היהודית לא צמחו מבפנים , אלא התעוררו בשל גורמי חוץ . ברבע האחרון של המאה הי"ח נשבו בפרוסיה הלכי רוח ליברא ליים , אשר העלו ביקורת על המבנה הק 1 רפ 1 ראטיבי של החברה הגרמנית , המקשה על קליטת יסודות אתניים ודתיים חדשים , אשר היגרו מארצות שונות , והמעכב את התפתחות המשק . החוגים הליבראליים הצביעו על היהודים כעל כוח העשוי לתרום יותר לרווחת הכלל . הם עוררו את שאלת התאזרחותם , כדי להסיר את הכבלים החוקיים שמנעו את היהודים מלפתח את המלאכה ומלעסוק בחקלאות ואף מלהרחיב את המסחר . בקרב היהודים התגבשה אז עילית , שחשה כי עולם חדש נפתח לפניה . היא הרגישה נחיתות בתרבותה הלאומית , פיגור בידיעותיה בענייני העולם וקלטה את דעות הנוצרים על הכלכלה היהודית הטפילה , והיא נטלה על עצמה להביא לידי שינוי יסודי במערכות הכלכלה והחברה היהודית . אחרי השגת האמאנציפאציה בארצות גרמניה שכך המאבק למען הגשמת הרעיון , אבל הוא התעורר ביתר שאת בקרב משכילי רוסיה , אשר קיבלו את תורת עמיתיהם במערב . השפיעו עליהם גם הלחצים של השלטון הרוסי וגזירותיו , שמגמתן היתה

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help