sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

זרמים חדשים ולעתים מנוגדים זה לזה , הבארוק והטרום קלסיציזם . מסקנות ולקחים הובאו בקצרה באחרית דבר , ובנספח הבאתי סקירה תמציתית של ארבע טרגדיות תנ " כיות מן המאה הי"ז , שנועדה לשם השוואה בלבד , שהרי התקופה הזאת אינה מענייננו כאן . על חשובי הטרגיקנים הצרפתים בשלהי הרנסנס , על הקריירה שלהם ועל קורות חייהם כתבתי בקצרה בלבד , ותחת זה ראיתי לנכק לנתח את המחזות עצמם בזיקתם למקורם המקראי . לפיכך סיפרתי בהרחבת מה את סיפור עלילתה של כל טרגדיה הראויה לכך ועמדתי על יסודותיה הרעיוניים , על מידת התאמתה לעקרונות הקלסיים , על אופי עלילתה וגיבוריה , על המסרים שביקש מחברה להעביר ( ולא מסרים דתיים בלבד , (! ועל השפעתה על משוררים ועל מחזות אחרים . בתחום הלשון , החריזה והסגנון נאלצתי לקצר , למרות חשיבותו הרבה ; כאן היה עלי לוותר על סקירת הנתונים שאינם בעלי משמעות ואי אפשר להמחישם אלא בשפת המקור , היא הצרפתית של הרנסנס , שגם קורא השולט בלשון המודרנית עלול להתקשות בה . לשם מניעת בלבול ואי הבנה בהמשך כדאי להבהיר כאן את המונחים ' קלסי , ' 'הומניסטי' ( או 'טרום נאו קלסי ( ' ו'נאו קלסי , ' שבהם השתמשתי בתיאור תולדות הספרות והתאטרק בצרפת : ' קלסי' הוא כינויה של הספרות הדרמטית העתיקה , היוונית בעיקר , אבל גם הרומית ; 'נאו קלסי' הוא כינויו של התאטרון ששלט בצרפת יותר ממאה שנה אחרי ; 1635 וכהקדמה לזרם הנאו קלסי התפתחה במאה הט"ז טרגדיה ( וגם קומדיה ) המכונה 'טרום נאו קלסית . ' המונח הזה נכון מאוד להלכה , אבל מחמת סרבולו העדפתי להשתמש , כרבים אחרים , במונח 'הומניסטי ; ' משום כך אדבר על התאטרון ההומניסטי , על הטרגדיה ההומניסטית וכיוצא באלה . מלבד אלה נזכרים בספר עוד מונחים ושמות של תופעות ושל תנועות המאפיינות את התקופה ואת המקומות שבהם נעסוק , וטוב יעשה הקורא אם יעיין באנציקלופדיות ובספרי עזר ויברר את משמעותם המדויקת של המונחים שהזכרנו למעלה ושל מונחים אחרים כגון רנסנס , הומניזם ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help