sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שלח איאס יד בנפשו בשעת טירוף הדעת , ואילו אצל סופוקלס מחליט הוא על כך ומבצע את זממו כשהוא שפוי בדעתו . איאס ה הומרי הוא גיבור אגדי , הממעט בדיבור , שכל עצם תפארתו וגדולתו הם מעשי גבורתו וכוחו האלוהי . לעומת זאת אצל סופוקלס מתגלה לפנינו האדם שבו : נפשו העשירה , הסוערת והמתלבטת בין רגשות שונים . ולבסוף- הקבורה , חידוש חשוב מאוד ורב ערך מנקודת ראותם והשקפת עולמם של הקדמונים , ( כמה חוקרי סםרות ניסו להוכיח , ששליש הטראגדיה כולה , כלומר : החלק הבא אחרי מותו של איאס-אינו משתלשל בדרך הטבע ממהלך העלילה היסודית . ( אל נשכח , שקבורת המת נחשבה ביוון העתיקה לחוק קדוש , שהוא חוק בל יעבור , שכן אין נשמת המתיכולהלמצוא מנוחה מנדודיה בלא קבורה כדת וכדין . בעיה זו שימשה נושא למחזות רבים , וסופוקלס עצמו עשאה פינה ויתד בטראגדיה שלמה ' , אנטיגונה / כמו כן קבורתו של איאס' שהיא אקורד אחרון במחזה , מונעת את הסיום הקודר והפסימיסטי מן היצירה כולה . יתר על כן : הקבורה היתה בעיני היוונים מעין ריהאביליטאציה של הגיבור הנערץ.- הן איאס זה נחשב לאבי הדמוס ( שבט ) האטי איאנטיס , שחש לעזרת האתונאים במלחמתם אצל םאלאמים וקיבל מידם אותות תודה , אהבה וידידות . טיהור שמו ודמותו של איאס , ההרוס האטי הדגול , בא מידי האלה אתונה עצמה , היא ששלחה בו את חיצי זעמה על גאוות לבו היתרה ' ) היבריס ( ' ועל מחשבתו שהיתה 'מעל מידת האדם' . ( 779-776 ) הצד הפוליטי מודגש גם ביחס לאחים האטרידים , אגאממנון ומנלאוס , הנידונים בטראגדיה לחובה . אץ ספק , שהאתונאים מחאו כף בתיאטרון בשומעם את דברי טווקרוס הפונה אל מנלאוס : .. / על ספרטה # T : t ~ : בטף , :: אך - י לא על - צבא יון ' ! 1 TT T : וכמו כן הריעו לו בדברו קשות עם אגאממנון העריץ והנוהג תמיד בשרירות לבו הרע . ( 1315-1265 ) איאס הניכור המונומנטאלי קורץ מאותו חומר עצמו , שממנו עוצבו אטאוקלוס , כסרכסס וםרומיתיאוס של אייסכילוס . אך הטרא-

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help