sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

היווני , ההרוס , עשוי להתעלות למדרגת אלוהים , דוגמת הראקלם היווני או רומולוס קווירינוס הרומי . אלוהותם של יורשי אלכסנדר מוקדון ההלניסטיים או של הקיסרים הרומאיים , שעוררה רגש של זוועה בלב היהודי , היתה תופעה טבעית ומובנת בעיני היווני והרומאי . היווני ראה את העולם שהופיע לנגד עיניו כ'קוסמוס , ' כלומר ' סדר' ( ואילו שורש המלה העברית 'עולם' מרמז על התעלומה , ההיעלמות באין סוף השטח והזמן . ( היווני ראה את הניגודים הנצחיים שמסביבו כיסודות , היורשים זה את זה והמשלימים זה את זה במחזור הגיוני עקיב אחד : היום הבהיר מתחל ף בלילה הקודר ; הקיץ החם מפנה את מקומו לחורף הקר ; איתני החיים , הפדייה והרבייה , נאבקים תמיד עם כוחות המוות והקיפאון . רעיון זה מובע בשירה היוונית פעמים רבות . הנה דברי סופוקלס ב'איאס -. ' ... החרף-זה עתיר-t ^ לגים ? T יסוג * מפני * י " הקיץ — " /•/ הפורה , — וחוג הליל הלאה מפני היום לבן סוסיו נגלל למען אור ; הל , ורוח קל י # ביח ים בנהמו . - r- - : -1- ! T - אחר סופה . וה # נה בכל מו # לה T : T" - ; T תתיר א # ר אסרה-ולא לעד חסנה . - T : T - T : T : T v : איכה אפוא אנחנו לא נלמד בינה ז [ תרגום דרור אורון ] אותו רעיון הובע בתפיסת עולמו של אמפדוקלס , הפילוסוף הקדום , הרואה בכל הטבע את מאבק האהבה עם הריב ; הוא עובר כחוט השני בהארמוניה של פיתאגוראס , ואפילו בפילוסופיה המאטריאליסטית של אפיקורוס ושל לוקרציוס תלמידו הרומאי , המסמלים את האיתנים האלה בדמויות של אפרודיטי ונוס ואךס מארס , כלומר יסוד האהבה והיצירה לעומת יסוד ההרס , השנאה והאבדון . ועל הכול מנצח הסדר הקבוע מאז ומקדם . תחושת הסדר הנצחי הזה הניעה את היוונים לחתור לקראת פילוסופיה מיטאםיסית ומו

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help